Konsumentverket och konsumentombudsmannen

Konsumentverket är en statlig myndighet med uppgift att hantera alla typer av konsumentfrågor som vi privata individer ställs inför. De har en hel del att göra med frågor inom boende och ägande av fastigheter. Deras främsta uppdrag är att se till att de regler och skydd som finns för konsumenterna efterlevs. De har dessutom ett långtgående ansvar att se till att information om de regler som gäller finns tillgänglig. Konsumentverkets huvudkontor ligger i Karlstad och totalt arbetar ett hundratal personer på myndigheten.

Hjälp till konsumenten

Konsumentvägledarna i kommunerna arbetar nära med Konsumentverket. Det finns också hjälp att få på Konsumentverket. På deras hemsida går det bland annat att hitta vart det går att vända sig med sina klagomål, oberoende av vad det är för tjänst som gäller. Där står också information om de regler och krav som finns för husförsäljning respektive köp. På Klagoguiden går det att få hjälp med att skicka en reklamation.

Konsumentombudsmannen

Konsumentombudsmannen kallas kort och gott för KO. Han eller hon är förutom ombudsman också generaldirektör för Konsumentverket. KO har som uppgift att bevaka konsumenternas intresse och om så behövs dra ett företag inför domstol. KO kan agera vid följande fall:

  • vilseledande reklam
  • oskäliga avtalsvillkor
  • felaktig prisinformation
  • farliga produkter


Det är inte ofta som KO väljer att ta upp en enskild tvist. Dessa hänvisas vanligen till ARN alternativt domstol. Däremot kan KO ta upp generella brott mot konsumentlagen. Det gäller inte minst om marknadsföring och prisavtal är vilseledande.

 

Information om fastighetsrätt ur konsumentperspektiv.

Konsumentverket har sammanställt en hemsida för information om att bygg och bo i Sverige. Där finns information om när bygglov krävs, vad en mäklare har som uppdrag, flyttips, klimattips, energifrågor och mycket annat. På www.omboende.se finns mycket mer information att hämta från Konsumentverket.