Köpa attefallshus – tips och råd

Att köpa attefallshus är en stor affär, och det är mycket att tänka på innan du tar det slutgiltiga beslutet. Här får du hjälp på vägen med sex viktiga tips från Fredrik Andreasson på Extrahuset.

Modell Falsterbo från Extrahuset.

1. Fråga om husvisning

Att fråga om en attefallshusvisning hos byggleverantören är en viktig och nödvändig fråga. Du köper varken ett hus eller lägenhet utan att förhandsgranska skillnader i kvalitet och möjligheter med de olika bostäderna. Samma gäller för ett attefallshus – jämför skillnaderna mellan byggleverantörerna genom att fråga om en husvisning. Visningshus kommer att ge dig inspiration och ett nytt perspektiv på vad som går att åstadkomma med ett attefallshus.

Förbered dig noga innan du slår till, gå på husvisningar och ställ många frågor till säljaren som kan underlätta i ditt val av byggleverantör. Studera huset noggrant ifrån topp till tå, fråga exempelvis om de olika tillvalen och granska kvaliteten i badrum och kök.

2. Var noggrann gällande offert och specifikationer

Läs igenom offert och specifikationer noggrant, vad är det egentligen ni köper? Om man inte är noggrann är det lätt att man missar betydelsefulla detaljer. Till exempel är det otroligt viktigt att vitvaror levereras med rätt kvalitet. Är huset verkligen 100 procent nyckelfärdigt, utan några onödiga klausuler eller begränsningar, eller tillkommer det något? Om ett byggföretag är mycket billigare än ett konkurrerande borde man fundera en extra gång på vad som skiljer sig i avtalen.

Tyvärr är det vanligt att det tillkommer oförutsägbara kostnader när man inte är noggrann gällande offert och specifikationer. När man står där med ett levererat hus och ett påskrivet avtal ångrar man att man inte läste igenom offert och specifikationer noggrant. Att köpa ett attefallshus är en stor investering och du bör försäkra dig om att få ett fastpris på huset där inga oförutsägbara kostnader tillkommer efter köpavtal. Tillkommande kostnader kan annars vara exempelvis mark- och grundarbete samt kranbil.

3. Tänk på ansvaret som byggherre

Ansvaret som byggherre är något som man som kund inte tänker på och som byggföretagen ibland drar sig för att förmedla. Det gäller att vara medveten om det ansvar och de risker som tas på er mark under tiden det är ett pågående markarbete, samt vid husleverans och inför slutbesiktning. Det är ett stort och viktigt ansvar som företagen lägger över på er som kund – skulle det hända något under den här perioden så är det ni som står som ansvariga. Säkerställ att byggleverantören tar över ansvaret och att rätt dokumentation och försäkringar finns. Att stå som byggherre på arbetsplatsen samtidigt som det sker en olycka under tiden kan bli en dyr och tråkig historia för dig som kund.

Modell Orust från Extrahuset. 

4. Rätt betalningsvillkor

Att företagen använder sig av rätt betalningsvillkor är något som man som kund bör tänka på. Betala aldrig mer än max 30–40 procent innan huset står på plats, och du borde dessutom inte betala innan ett startbesked finns på plats. Föreställ dig att slutbeskedet inte går igenom och du har redan betalat, vad händer då? Försäkra dig om att husleverantören du väljer erbjuder dig rätt betalningsvillkor och att det är ett tryggt och säkert företag utan ekonomiska problem. Att göra en av sitt livs största investeringar och köpa attefallshus av ett företag med dåliga betalningsvillkor kan innebära stora problem. 

5. Kravbilden hos kommuner

Kravbilden hos kommuner är väldigt hög, speciellt på den nya attefallshusstorleken på 30 kvadratmeter. Underskatta inte jobbet och dokumentationen som detta arbete innebär. Kräv hjälp av husleverantören och säkerställ att kostnaden är reglerad. Vad händer om ansökan inte går igenom? Husleverantörerna är erfarna och har gjort detta jobbet förut, det underlättar processen och sparar tid för dig som kund. Att lägga över ett helhetsansvar och lita på sin husleverantör är ett smart steg för att underlätta processen.

6. Totalentreprenad

Att husleverantören kan erbjuda en totalentreprenad underlättar processen då du slipper att ha flera olika kontaktytor. Att kunna ha en kontakt, ett kontrakt och ett pris gör det lättare för dig att få en översyn över vad allt egentligen kostar. Priset kan lätt skjuta iväg om du ska blanda in flera olika leverantörer istället för att förlita sig på en enda, som erbjuder en totalentreprenad.