Gustavsberg + Jon Eliasson

Gustavsberg lanserar nu en helt ny badrumsserie, som formgivits av ingen mindre än Jon Eliason.

Källa: Bild: Gustavsberg (CC BY-SA 3.0)

Den nya Gustavsbergsserien för badrumsporslin - Estetic - förenar exklusivitet med smarta lösningar. Formgivaren Jon Eliason är namnet bakom serien, som inspirerats av vatten.

- Med Estetic ville vi skapa produkter med skandinavisk design som stärker varumärket Gustavsberg för framtiden. Jon har hittat ett formspråk där varje linje är estetiskt tilltalande. Det kombineras med våra smarta funktioner för hygien, kommenterar Lotta Skoog, produktchef sanitetsporslin, i ett pressmeddelande.

Det mjuka formerna som kännetecknar Estetic-serien skapar, trots sparsamma yttermått, generösa ytor. Även städning förenklas och hygien förbättras som följd av utformningen. Vid skapandet av serien studerade Eliason vattnets rörelse och den naturliga kopplingen till vatten.

- För mig står Gustavsberg för kvalitet, vilket var en bärande tanke när vi utvecklade Estetic. Stig Lindberg var en viktig medspelare i det här projektet när vi tog fram designen. Han bär ett arv från Gustavsberg som vi har inspirerats av, berättar Eliason.

Serien har utrustats med banbrytande spoltekniken Hygienic Flush, som rengör skålen effektivt genom en öppen spolkant.

- Hygienic Flush-tekniken har tagits emot väl av marknaden. Eftersom den öppna spolkanten gör att man kommer åt att städa överallt och spolar ända upp till kanten, säger Lotta Skoog i pressmeddelandet.

Estetic består av tvättställ i två storlekar samt en golvstående och en vägghängd toalett. Under våren nästa år planeras serien utökas med flertalet blandare. Serien finns i blank vit, matt vit och svart.

Källa: Bild: Gustavsberg (CC BY-SA 3.0)