Resultat 1 till 13 av 13

Standard Eget vindkraftverk

Hittade ett företag som säljer vindkraftverk för hemmabruk. den minsta modellen kräver inte ens bygglov. Vindkraftverken ger 3000kwh - 100000kwh per år.

http://www.hannevind.com/

Bra investering tror ni? är inte ute efter att köpa utan var mest ute och kikade på intressanta alternativ

Standard

Synd att det inte fanns några prisuppgifter :/

Skriver man inte ut priser så är det förmodligen för dyrt.

Standard

Det stod lite prisuppgifter på dina pengar.se
    (http://www.dinapengar.se/Avdelningar...09%5C13%5C1480)

De kostar 25 000 kronor och har en årlig effekt på 3 000– 5 000 kilowattimmar. En eluppvärmd normalvilla förbrukar i snitt 20 000 kilowattimmar el per år, med värmepump kan siffran halveras.
    De största möllorna som Kristianstadsföretaget tillverkar har en effekt på 100.000 kilowattimmar per år. Men då ligger priset på 175.000 kronor

Enligt dem själva så är livslängden drygt 20 år och att man tjänar in den mindre modellen på 8 år(baserat på att medelvindhastigheten är 6m/s tror jag att jag läste nånstans). Undra om de är helt slutkörda efter dessa 20 år eller om det går att renovera dem för en billig peng så de håller 20 år till. Sen tillkommer väl servicekostnader m.m.

Men 100kwh om året för 175.000 låter som en skattkammare för t.ex ett Ö-samhälle. känns som ett intressant alternativ bara man låter det provas några år till så kanske snurror tillslut blir lika vanligt på taket som parabolantenner

Standard

Jahapp nu gick dom i konkurs...

http://hannevind.com/main.htm

Standard

Verkar som elsäkerhetsverket reagerade. Han fick försäljningsförbud fram tills att vissa säkerhetsproblem var åtgärdade men nu verkar han vara igång igen..

http://www.elsakerhetsverket.se/info...800019561.html

http://hannevind.com/senaste_nytt.htm

Standard

Här är ett annat företag www.hybridenergynordic.com
    Senast redigerat av henrik81 den 2009-11-18 klockan 13:Nov.

Standard

Det finns några företag till som tillverkar minikraftverk med vind som energikälla. Liten VIndkraft är ett företag, Pitch Wind Ab, SolarVenti och Bullarens Energiteknik är några andra.

Tydligen så är det okej att bygga sådana här saker också utan bygglov, om de är mindre än 20 meter höga och har en rotordiameter under 3 meter. Dessutom går det att välja mellan nätanslutning och att inte ha det. Om man bor på ett ställe där det blåser bra är det här ett mycket intressant alternativ tycker jag. Kostnaden - runt 25 000 till 35 000 tjänas väl lätt in. Jag har stora tankar på det här faktiskt men har inte kommit till skott än. Är det någon som har praktisk erfarenhet här som kan berätta?

Standard

Man ska tänka på att de små vindkraftverk som finns för villor och fritidshus oftast bara genererar max 5000 Kwh / år. Alltså ca 20-25% av den elförbrukning som ett hus ofta kräver. Återbetalningstiden kommer alltså då att landa på ca 4-6 år om jag inte räknar helt fel.

Det finns ju även större vindkraftverk men de är så höga att de inte passar att ha på en normal villatomt. Kanske om man bor lite på landet med en väldigt stor tomt.
    Bor du i ett hus med ex.vis direktverkande el så kan du istället köpa en luftvärmepump och spara 10000 Kwh/år för samma pengar, tom lite mindre. Så jag tror att de vindkraftverk som finns fortfarande tilltalar mest entusiaster som tycker det är en spännande teknik. Mig kommer det inte att tilltala förrän de kommer ner mer i pris.

Standard

För er som letar efter leverantör av vindkraftverk.
    Här finns en lista över företag som säljer vindkraftverk enligt en artikel från Ny Teknik:

AJ Lindström
    Bonnet
    Bullarens energiteknik
    Dalwind
    Elmo Nordic
    Energitorpet
    Eolica vindkraft
    ETC egen el
    Hannevind
    Home Energy
    HS Kraft
    Hybrid Energy
    JBA Vind
    Leja Handel
    Liten vindkraft
    Millcreek Wind
    Morphic
    Pitchwind
    Skyllermarks
    Sunwind Energi
    Sviab
    TA Teknik & Fritid
    VTEK Energy AB (Åland)
    WindEN
    Windon
    Östra Ljungby Vindkraf

Standard

Oj - det var ju några stycken. Perfekt. Det här är ett roligt ämne och en återbetalningstid på 4- 6 år låter verkligen inte mycket faktiskt. Men det är ju synd att de inte är effektiva nog för att klara hela uppvärmningen.
    Jag har en praktisk fråga på det här ämnet, och hoppas ingen misstycker för att jag lägger in den här: finns någon regel för hur kallt det får vara för att låta turbinen gå? Det sades ju att vindkraften i sverige stod stilla när det var under trettio grader kallt, och då undrar jag om detsamma gäller för de små privata vindkraftverken.

Standard

Kan inte mycket om vindkraft men däremot vet jag att om det är så kallt som 30 grader så står oftast luften helt still, dvs det blåser ingenting (om man inte bor på antarktis :-) så vindkraftverken lär inte alstra mycket energi ändå.

Det ställa jag kan tänka mig att det blir problem med kylan är kanske i fjällen där det oftast blåser ganska mycket och är därför lämpligt för vindkraft och kan vara väldigt kallt.

Standard

Vindkraft lockar alltmer ju mer man tänke rpå det faktiskt. tänk vad härligt det skulle vara att slippa elräkningar helt och hållet! Det är verkligen en dröm värd att spinna vidare på. Är det någon som har ett vindkraftverk här som kan berätta lite mer?

Standard

Har ingen egen erfarenhet men det jag har läst från andra som provat dessa små vindkraftverk verkar många vara väldigt besvikna, ska återkomma med några källor...

Liknande ämnen

1. Eget kapital
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 07:Mar

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare