Resultat 1 till 6 av 6
    Reg.datum
    b 2006

Standard Problematik kring taxeringsvärde

Jag och frugan är i husköpartagen, vi har hittat ett objekt som är mycket passande, huset består av två lägenheter samt en lokal.

Problematiken är att huset saknar taxeringsvärde då lokalen finns där som är kyrklig, rättare sagt frälsningsarmen, man betalar således ingen skatt på huset sålänge denna del är kyrklig verksamhet.

Att få ekonomin att gå runt med husköpet är rena drömmen, kyrkliga lokalen inbringar hyra samt den andre lägenhetens marknadshyra täcker upp vad ammortering, försäkringar, driftkostnader och underhåll kostar, så det blir "gratis" boende.

Saken är att banken inte kan bedöma lånet när det saknas ett taxeringsvärde och har aldrig funnits ett, det som finns är vad köparen har begärt för huset, inte mer. Banken hänvisar till länsstyrelsen, länsstyrelsen hänvisar till en fristående besiktningsman som värderar huset och besiktningsmannen hänvisar till banken.

Huset är besiktat av två oberoende, en mäklare och anticimex både byggmässigt och hälsomässigt utan några anmärkningar som är speciella, dock finns inget värde upptaget där.

Vad gör man?

Reg.datum
    b 2006

Standard Ang taxeringsvärde

Man lägger ner projektet.... Kan ingen bestämma ett taxeringsvärde så kan ni en dag bli hur blåsta som helst....

Jag skulle personligen aldrig köpa ett hus som inte har någon taxering.....

Reg.datum
    b 2006

Standard

Det känns lite så, dock kan jag inte släppa tanken då fastigheten är alldeles utmärkt. Det är ingen direkt "defekt" eller skum sak att det saknar taxering utan det fungerar tydligen så när det är kyrkligt i fastigheten.

Reg.datum
    b 2006

Standard

Ja men kommer det vara kyrkligt i fastigheten i all evighet? det får man lura lite på, vad händer om dom flyttar ur lokalerna????

Se till om du köper fastigheten "utan taxeringsvärde" på att du sparar alla papper från besiktningsmän, och alla som kollat på huset och nämt värdet på det,,, för taxering och pris på vad man ger för huset är ju inte samma sak, men det är klart att om ni vill sälja någon gång så kan det vara svårt att få ut dom pengarna man igentligen har rätt att få ut...

Renoverar jag mitt hus säg för ca 100 000 kr, så lägger man ju in det i huset, så huset blir mer värt, i och man gör detta så taxeras huset upp. Då ser eventuella spekulander om jag vill sälja huset ett bra taxeringsvärde på huset och där med kan jag ta lite bättre betalt för det om jag ska sälja.

Ett exempel
    Vårt hus när vi köpte det var taxerat till 425 000 kr, kanske ska säga att vi köpte ett dödsbo, vi fick betala 475 000 kr för huset. + Att det endast fanns ute dass.

Nu har vi grävt ner trekammarbrunn, byggt toalett och renoverat till ett helt nytt kök, nu är värdet på huset ca 950 000 kr + att huset taxerades upp en del för värde ökningen på huset......

Reg.datum
    b 2007

Standard

I Stockholms norra förorter där vi köpt hus ett par gång så ses ju lågt taxerings värde enbart som positivt och därmed höjer priset på huset något. Många gör kalkyler på vad ett hus kostar i månaden och då har man råd att betala dyrare lån om man betalar mindre i skatt.

Verkar ju vara kanon upplägg på det där huset, hör med frälsis hur länge de planerar att hyra lokalen och skriv om möjligt ett långt kontrakt med dem.

Standard

Fastighetspriserna går ju upp eftersom ingen fastighetsskatt = billigare boende, vilket betyder att de som har högt taxeringsvärde och därmed sparar in X*tusen om året kommer få ut mer för sin fastighet ifall de säljer den.

Liknande ämnen

1. Taxeringsvärde/Marknadsvärde
    Av Surtsey i forum Ekonomi
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 13:Mar
  2. Taxeringsvärde
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 07:Jun

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar