Ursprungligen postat av
Weiron
Jag köpte ett hus för ungefär 4 år sedan.
Varje gång (ungefär en månad efter) slamtömning av brunnen så har det blivit stopp i mitt avlopp och jag har behövt tagit dit en som spolar avloppet för att få stoppet att släppa.
Detta rotar sig i vad jag tror, att de gamla cementrören inte ligger med rätt lutning hela vägen, kanske har det blivit ett veck emellan två rör som gör att det blir en "grop" där.
Säljaren sa till mig när jag köpte huset att han brukade ösa ner ett par hinkar med vatten i toalettstolarna en gång i veckan för att blåsa ur röret ordentligt, varför sa han aldrig egentligen, så jag tänkte inte så mycket mer på det.
Har dock pratat med en gammal rörläggare som hade hand om området förr, och han kan gå i god för att detta avloppet alltid krånglat och han har rekommenderat att byta till plaströr redan för 20 årsen, denna informationen fick jag inte när jag köpte huset.
Det som skulle behövas göra är helt enkelt att gräva upp de gamla cementrören och byta till plast och få ordning på fallet.
Efter spolning av avloppet så fungerar det som det brukar fram tills nästa slamtömning.
Jag är nyfiken på om detta klassas som ett dolt fel, och om det gör det, hur går jag till väga, vem kontaktar jag?
Vem är det som ska ha en dolda fel-försäkring? Är det jag som köpare eller är det säljaren?
Tack!