Resultat 1 till 2 av 2

Standard Fuktskadad källare

Jag har lite funderingar då vi ska köpa hus för första gången.
    Huset ägs av en nära släkting som gärna vill sälja det till oss då det står tomt och han är gammal.
    Jag har själv varit där under min uppväxt och vet lite mer än kanske en utomstående. Huset har stått tomt några månader och i den inredda källaren har ingen varit på några år.
    när vi var dit och kollade såg vi att det finns uppenbarlig fultskada i källarväggen. Telejacket har ramlat ner från väggen och väggen var bara smulor på golvet runtomkring jacket. Eluttaget är illa däran med spricka och mögel i. Troligtvis är dräneringen åt skogen och vi ska ta dit en besiktningsman som får avgöra hur stor skadan är. Men min fråga är om någon varit med om liknande fall där muren verkar vara riktigt skadad av fukt så att den vittrar sönder och vad krävs det för åtgärder, samt vad kan ett sådan projekt kosta?
    huset är stort och byggt på 60-talet.
    Om vi nu gör om allting rätt och fixar skadan, hur ska vi inreda källaren för att minska risken för återkommande problem? Jag menar då konstruktionsmässigt väggar och golv.
    En lite rolig notis är att vi såg en del spindlar där nere, men de trivs väl inte i fuktig miljö?

För att minska att fukten sprider sig, tar man dit en avfuktare och kollar ventiler mm? Finns det något annat sätt att minska risken att det sprider sig, slå på värmen etc?

tack på förhand!

Standard

Mögel är egentligen inget att skoja om, speciellt om det är av hälsofarligt! Det måste hanteras korrekt annars kan det sprida sig/komma tillbaks efter att ni satt tillbaks eventuella skåp osv. Fuktkällan måste hittas och möglet måste saneras så att sporer inte sprider sig överallt. Kolla så att besiktningsmannen använder fuktmätare och värmekameror helst, annars är det enkelt att man river upp för mycket eller för lite.
    Efter att alla skadade paneler, skåp och gipsväggar tagits bort och sanerats måste nya installeras och helst täckas med mögelresistent färg.

Liknande ämnen

1. Dränering av källare!
    Av Grillen i forum Isolering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 18:Feb
  2. Spränga ut källare i berg
    Av John J i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 18:Feb
  3. Putsad fasad fuktskadad?
    Av Uffe i forum Fukt, radon & mögel
    Svar: 5