Jag vill hjälpa en kompis bygga hus, säger vi.

Vi säger att vi har ordnat tomt, VVS, el det där. Det är fixat, säger vi. En huskropp skall upp på den tomten. Vi tänker BARA huskropp nu. Vad skall den hålla för standard för att en normalsvensk kommun skall acceptera huskroppen? För enkelhetens skull säger vi:
• enplans villa på en 140 kvm
• golvvärme
• ved typ Jötul/täljstenskamin och el-patron med någon IVT

Jag söker något som liknar ett A4-ark med detta samlat på. Inte en bok, tack. Boken eller Boverkets tjocka lunta använder man som uppslagsverk och bläddrar i.

Handikappsanpassat, jo. Men vad innebär det i praktiken?
• Vilka dörrmått måste man ha minst?
• Toaletten måste ha vissa mått som minimum. Vilka då?
• Taket måste orka visst tyngd. Snö, alltså. Hur mycket då? Siffra och enheter?
• Väggarna måste hålla viss isolering. Hur mycket då?
• Fönstren måste ha viss standard. Värmeisolerande. Siffra och enhet?

Det lustiga nu, är att kompisen har möjlighet att hämta själva huskroppen från Lettland, där han har goda kontakter med hustillverkare. Men man måste ju tillverka något som håller svensk standard. Och den lettiska huskroppen kostar 1/3 av eller ännu mindre, än svenskt dito. Det blir väl olika block huset kommer i. Med rör för el redan dragna i väggarna. Svensk elektriker och VVS anlitas väl separat. Kvalitetsansvarig person kommer också att anlitas, som verkligen gör skäl för namnet. Inte bara fyller i pappret.

Att bygga hus är ett industriellt projekt. En slutbesiktning ger ofta bara till handa vad som är fel. Så dags att konstatera det då! Under själva byggprocessen måste man vara med och påverka. Så inte det går snett där. Så blir slutresultatet acceptabelt.

Tacksam för era goda, helst kortfattade råd. Jag har redan kommit bort mig några gånger i Boverkets stora segel med lagar, regler, råd och allt det där.
:-)

3 april -14

Berra
berra123@sverige.nu