Resultat 1 till 2 av 2

Standard Svårt att få upp temperaturen

Halloj!

Jag har en vad jag kan tolka en lite udda installation? Jag har svårt att få upp framledningstemperaturen (och på så vis även temperaturen i rummen) på mitt nyköpta hus.

Pannan ger ca 42grader ut, vilket sedan går dels till radiatorerna på övervåningen och dels till batteriet på bilden. Fördelningen sker via vanlig T-koppling.

Inkommande vatten på bilden är till vänster, men det är röret paralellt med shuntventilen jag är lite fundersam på. Jag har provat alla möjliga inställningar på shuntventilen utan större lycka, "max åtragen" (plus på vredet) är det som verkar ge mest värme ut. Har även provat att stänga ventilen på B-porten på shunten utan vidare resultat.

Är installationen felaktig eller är det något som är trasigt/felinställt? De termostater som inte kallar på värme är pga att dessa slingor är avstängda (sovrum + rummet som "batteriet" sitter i)

Tidigare ägare hade nog ingen större koll, eftersom samtliga termostater satt felmonterade (kragen som ansluter mot fördelningsblocket var vriden 180° vilket gjorde att magnetventilen inte "nådde ner" till pinnen)=alltid fullt blås i alla rör. Huset är från 2006.

Mvh
    Anders

Standard

Kan ju Det är lite svårt att se alla rör hit och dit på bilden..
    Det ser lite skumt ut. Börja med att kolla så cirkpumpen snurrar. Är matningen av golvvärmen överst?
    Känns lite bakvänt att sätta styrningen på returen även om man kan göra det..
    Kan ju vara så att ventilstyrningarna inte funkar.

Om jag skulle felsöka detta skulle jag börja med att ta bort alla elventiler..
    Kolla lilla stiftet under så det fjädrar och och åker upp... För när du tar bort alla hattar
    och stiften åker upp så är alla slingor fullt öppna.

Börja där och kolla temperaturen på matningen och sen på returen så ser du ju om du tappar i grader.
    Vilket du bör göra om det cirkulerar vatten i golvslingorna.
    Sen är det bara att sätta tillbaka en ventil åt gången och hålla kolla på slingorna och kolla så dom funkar.
    Tyvärr så händer det då och då att styrkortet "vita" platta lådan går sönder även elventilerna.
    Styrkortet är det som alla kablarna går ut från till ventilerna mm.

Lycka till.

Liknande ämnen

1. Fräscha upp inomhusdörr?
    Av Xarces i forum Fönster & dörrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 15:Feb
  2. Att spika lister utan att de spricker!
    Av 007 i forum Byggmaterial & byggteknik
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 07:Sep
  3. Bredspackla - är det svårt?
    Av Petra1 i forum Måla & tapetsera
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 08:May
  4. Hur kolla upp husleverantörer?
    Av Sole i forum Bygga hus & hustillverkare
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 13:Apr

Behörigheter för att posta