Resultat 1 till 2 av 2

Standard Felaktig energidekleration

Hejsan i höstas köpte vi en villa, efter att ha bott i den i ett par månader insåg vi att energi deklarationen omöjligt kan stämma, vi bestämde oss för att installera bergvärme och tog in flera företag för att jämföra priser. Alla företagen som var här förkastade vår energideklaration totalt och menade att den omöjligt kan stämma, vi hörde då av oss till det företag som utfärdat energideklarationen och även de menade att de varit skeptiska till de uppgifter säljaren lämnat men att han som skrivit under deklarationen inte jobbar kvar men han lovade att skicka in de uppgifter säljaren lämnat, säljaren har bla uteslutit 129kvm av ytan i energideklarationen. Han har alltså helt utlämnat biarean i energideklarationen. Vi letade rätt på tidigare utförd deklaration dvs den utfärdad två år tidigare av ägaren innan och den är mer än dubbel så hög plus att det då handlar om en 77kvm mindre yta.

Jag undrar nu hur man kan gå till väga, vi kör dessutom med en billigare uppvärmning än vad säljaren uppgav att han använde sig av och ändå har vi efter bara några månader passerat de uppgifter säljaren angav gäller för ett helt års förbrukning...

vi vill nu gå till botten med detta och undrar vem som egentligen är ansvarig för de felaktigt uppgivna uppgifterna, är det företaget som undertecknat deklarationen, har de något ansvar? är det säljaren ensam? är det mäklaren? Vart får vi reda på, svart på vitt hur mycket utgifter säljaren faktiskt hade?

Säljaren svarar inte på våra samtal, mail eller brev så någon hjälp från honom förväntar vi oss inte utan får helt enkelt själva ta tag och reda ut denna härva, jag kan inte så mycket om energideklarationer och hur det fungerar med dem så vore väldigt tacksam för all hjälp
    mvh

Unhappy Otroligt!

Jag hade kontaktat säljaren för exakta uppgifter, hotat med att gå till domstol.
    Ni kan också höra med något seriöst företag som sysslar med besiktningar ex. svenskbygginspektion.se eller
    liknande.
    Man kan väl inte bara utelämna yta som också ska värmas upp?

Hoppas att det löser sig för er.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare