Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: hyreshöjning

Standard hyreshöjning

Jag har en fastighet som jag hyr ut.
    Jag har inte höjt hyran nån gång sen dom flyttade in i Juni 2011.

1. hur mycket kan jag maximalt kan höja hyran med nu i juni 2013 inom lagens ramar.
    2. hur mycket kan jag höja varje år?
    3. kan jag höja hyran mer pga. att t.ex. gräsklippningen inte sköts som det står i hyreskontraktet eller hur bör jag bära mig åt? (jag har talat om för honom hur gräsmattan ska se ut i efterhand) men det har inte efterföljts.
    4. hur långt innan höjning måste hyresgästen notifieras?

Hyran ligger idag på 4800:-
    80 kvadrat bostad, 150 kvadrat uthus, 3000 kvadrat tomt, jordkällare, jordvärme, djupborrad vattenkälla, ute på landet.

Standard

Egentligen är det marknadshyra som gäller. Men efter lagändringarna i 2013 så har många chockhöjt priset för att hyra ut en lägenhet. Hörde talas om en etta på 31 kvadrat i Stockholm som gick för 11.000 i månaden, en jag tycker inte man ska tjäna på andras ollycka om man säger så. Hyr ut till et rimligt pris och är det bostadsrätt så spara tusingen eller vad du har tänkt att ta till amortering. Jag hade en hyresfråga som jag fick hjälp av av en jurist över telefon behövde varken betala eller träffa någon. De hittar du på www.ecjurist.se - om det handlar om större höjning än du känner är rimlig bör du kontakta en jurist så att du inte blir återbetalningsskyldig för den dörren är fortfarande öppen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare