Resultat 1 till 4 av 4

Standard Leca på yttervägg i källare?

Håller på att renovera källaren i vårt hus byggt -79. Har rivir ut gips,isolering och reglar. Detta var satt direkt på ytterväggen med mindre bra resultat. Ytterväggen består av siporexblock som utvändigt är klädd med platonmatta. För att undvika organiska material funderar jag på att invändigt mura upp en innervägg med leca och sedan putsa denna. Ska jag ha en luftspalt mellan siporexen och lecan? Behöver jag i så fall sätta diffusionspärr och var ska den då sitta? Eller murar jag lecan direkt mot siporezen som en förlängning (bräddning) av ytterväggen för att undvika eventuell kondens?

Reg.datum
    b 2011

Standard

Ditt inlägg är väldigt förvirrat! Om du vill undvika organiskt material - använd inte trä inpå betong, lecablock, siporex, puts!

För att få ut kondensen som skapas när värme möter kyla, så måste det vara en luftspalt (minst 2 cm) mellan innervägg (värme) och ytterväggen i siporex (kyla).

Platonmattan fungerar som diffusionspärr mot inkommande regnvatten - dräneringen transporterar bort det.

En träregel dikt mot ett siporex-block eller leca eller betong, är som att be om att träregeln ska ruttna - träregeln hade klarat sej minst 100 år om den obehandlad hade legat ute i det fria, med minst 10 cm från marken. Kör en runda i Dalarna och se alla stockstugor! Visst, Falufärgen har hjälpt, och då blir träet minst 400 år.

Logiskt tänkande, där din uppvärmda luft i din källare möter den vinterkalla luften utifrån, var är det?

Troligtvis någonstans mitt i väggen - kondens uppstår ju när uppvärmd och kall luft kämpar mot varandra - igenimmade bilrutor som ett ex. Det är inte värmen i bilen som tar bort imman ( som min och 100 % av alla andra fruar tror) Det är ventilationen som tar bort imman! Testa nästa gång med att ha full värme och stäng av fläkten när ni snöblöta sätter er i bilen.......

Redan dom gamla Grekerna kände till vad som behövs för en ångbastu - ingen ventilation och värme!

Mura upp din leca med en 2 cm luftspalt mot siporexväggen, men var ska kondensen ta vägen - både värme och kondens stiger uppåt. Fukten kommer då att hamna längst upp i luftspalten. Lösningen då blir att göra små (10 mm) hål i ovankant igenom siporexen ut.

Standard

Vad är det som är så förvirrande?
    Jag har skrivit att jag för att undvika organiskt material vill mura upp en leca. Jag vet mycket väl vad som händer med träreglar i olika miljöer.
    Platonmatan sitter på utsidan av väggen = kall sida. Den är således inte en diffusionspärr. Den tar endast hand om påtryckande markvatten.
    Diffusion är det som uppstår i väggen där uppvärmd luft kyls ner och bildar kondens.
    Därav min tanke om att bygga utan luftspalt. Då kommer lecan på insidan bli en fortsättning på befintlig vägg. En vägg helt bestående av "stenmaterial" som inte innefattar någon luft som kan kondensera.

Reg.datum
    b 2011

Standard

Jag förstår din poäng med att bygga bort en luftspalt genom att enbart använda stenmaterial. PEAB tänkte likadant för 6 - 8 år sedan när hela Hammarby Sjöstad-området (megastort byggprojekt) söder om Stockholm byggdes. Resultatet blev att fukten stängdes ute i isoleringen och det gjorde att putsen möglade - redan när höghusen var 2 - 3 år gamla.

Naturlagarna kan man inte trolla bort - när kall (utomhus) och varm (inomhus) luft möts, så blir det kondens - oavsett byggmaterial, sten trä plast metall glas. Den kondensen skapar mögel om den inte ventileras bort, och det enda som fungerar att ventilera bort kondensen är en luftspalt någonstans mitt i väggen eller åtminstone på utsidan (kalla sidan) av det isolerande materialet (Gullfiber, Rockwool, Leca etc - även om Leca har ett katastrofdåligt U-värde).

Det finns säkert någon byggteknik som via mekanisk ventilation (elektrisk fläkt) fungerar, men det gäller inte ditt projekt.

Kondens kommer det att bli oavsett hur du bygger, så är naturlagen - lösningen är att du ska ge kondensen en chans att ta vägen någonstans.

Liknande ämnen

1. Dränering av källare!
    Av Grillen i forum Isolering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 18:Feb
  2. riva yttervägg, bärande?
    Av anders101 i forum Bygga hus & hustillverkare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 11:Jan
  3. Isolering av källare
    Av Conny i forum Isolering
    Svar: 4