Resultat 1 till 2 av 2

Question Lägga tunt undergolv (utan fuktisolermatta) till bottenplansrum på souterrängvilla

Jag är nybliven villaägare, och ska nu ta och byta mitt första golv.
    Vi bor nu i en souterrängvilla, där hela bottenplan är klinker förutom ett rum där det ligger en gammal heltäckningsmatta från kanske 80-talet eller liknande. Den här verkar ligga ovanpå en annan matta, som är kantlimmad, så det ska inte vara några problem att slita ut det här.

Rummet kommer att bli ett hemmagym, med ett billigt laminat-golv (och sedan utöver det gummi-matta på delar av rummet).

Problemet är nu att jag inte är helt säker på hur jag ska göra när jag ska lägga ett nytt undergolv för rummet.
    Eftersom det nuvarande golvet (två mattor vad jag kan se) är ganska tunt, så är dörrarna anpassade för det, och jag skulle gärna lägga ett nytt tunt golv för att slippa böka för mycket med dörrar + trösklar.

Rummet har en vägg delvis under jord, en ovan jord och sen två innerväggar. Vi ser inga direkta tecken på fukt i den risiga heltäckningsmattan, så golvet borde vara relativt torrt.

Jag funderar på att "fuska lite" och struntar i att lägga ett källaranpassat golv, och istället bara lägger ut foam (typ http://www.byggmax.com/se-sv/byggvar...-med-fuktsparr ) och sedan laminat direkt på det.

Det värsta som borde kunna hända är väl att man får riva golvet igen om fukt uppstår? (och vi kommer ändå att välja ett väldigt billigt golv).

Är det här en dum idé, och vad borde jag isåfall göra istället om jag vill hålla golvet ganska tunt.

Reg.datum
    b 2011

Standard

Det är absolut ingen dum ide, eftersom du är beredd att ta risken med mögel och saneringskostnader + att göra om samma sak igen. Jag som har betydligt större plånbok och mer förståelse om naturlagar och byggnormer än du, skulle gjort på ett betydligt dyrare sätt - även om vårt golv skulle vara billigt.

Liknande ämnen

1. Kamin utan skorsten
    Av dixxon i forum Kaminer, kakelugnar & biobränsle
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 22:Nov
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 09:Apr
  3. Rum utan fönster
    Av IsaMaj i forum Fönster & dörrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 22:Jun
  4. Totalentreprenad utan dränering