Resultat 1 till 4 av 4

Exclamation SMÅA Varning mina vänner.

Hej alla.

Det här är ingen smutskastning av SMÅA utan bara upplevt kvalitetsbrist i deras leverans.

Vi (min sambo och jag) bestämde oss för att köpa ett nyckelfärdigt hus och föll för SMAA huset i Sköndal söder om Stockholm. Huset, ett 3-plans friliggande visningshus visade sin bästa sida. Ljusa välmålade ytor med ett blänkande ekgolv och ljus fin putsad fasad.

Vi slog till, Glada med drömmar i blicken klev vi in på SMÅA huvudkontor och skrev kontrakt. 5,9 miljoner fattigare men ack så glada började vi planera vart alla saker skulle stå, vart barnen skulle sova och hur underbart vårt nya stora sovrum skulle bli.

Vi blev kallade till en sk. förbesiktning och där, mitt i denna började drömmen förvandlas sakta till en resa i förtvivlan och tråkigheter. Vår första tanke var, det ser ut så här innan de är klara, eller??? Ska verkligen väggen luta åt det hållet?, Jag som är utbildad målare med 25 års erfarenhet kände hur nackhåren reste dig. Det här kommer inte att bli bra tänkte jag. Efter ett antal samtal med kvalitetsansvarig för bygget, besiktningsmannen för allt samt lagbas och diverse hantverkare så var vi helt utfrusna. Vi fick kallelse till resterande besiktningar skickade till felstavade mailadresser, Punkter på åtgärdslistan försvann. Golv var skadade, osv. Det finns ett stor antal punkter att ta upp (80 punkter kvarstår ännu) men det känns onödigt.

Historien är ännu inte slut men genom detta inlägg vill jag bara göra alla uppmärksamma att SMÅA har en annan fasad än den nyputsade fasaden vi blev lovade. Så. var försiktiga där ute.

Lycka till i ert letande

//M

Reg.datum
    b 2011

Standard

Som egen företagare i betongpumpsbranschen, så är SMÅA inget annat än en A-kassa för småföretagare - vilket man som småföretagare har lärt sej att man inte har något stöd av, när det kniper. Därav inget stöd (pengar) från mej nu när jag inte behöver någon A-kassa för småföretagare.

Det är sorglig läsning - hoppas att du inte har betalat i förväg. Har du gjort rätt - dvs: betalat efter väl utfört arbete, så är det enbart synd om dej pga byggtiden tog längre tid än väntat, och att det eventuellt var ett annat byggföretag som slutförde garantijobben.

Min erfarenhet om husbyggen - och då är jag en bland dom första på plats (Betongpumpare) är att: minsta milimeter det avviker från ritningen eller påskrivna kontrakt - stoppa bygget tvärt, givetvis på kundens (motpartens) bekostnad tills problemet är löst! Så gör Skanska och NCC mm...., och dom bör nog veta hur man agerar juridiskt när ett hus byggs.

Du skulle troligtvis agerat som Skanska hade agerat. Redan vid minsta misstanke - byggstoppet i timmar hade din byggare fått stå för, tills problemet var löst. byggarens deadline-datum gäller ändå, oavsett hur många byggstopp det blir, och det är hans problem att lösa. Hårt men rättvist, för båda parter!

Exclamation Nybyggt hus inte alltid ett bra köp

Tyvärr är det så att vi har samma erfarenheter som M och hans sambo från samma byggföretag Småa men i annan stadsdel i Stockholm.
    "Drömmen förvandlas sakta till en resa i förtvivlan och tråkigheter" var ganska väl uttryckt i vårat fall också.
    Som sagt var försiktiga och aktsamma! Besök referens objekten som finns på deras hemsida och ta kanske in en egen besiktningsman innan ni lägger alla era besparingar på ett nybyggt hus.
    //S

Standard

Väldigt tråkigt att höra och jag kommer definitvt hajja till varje gång jag ser SMÅA, tack för att ni delar med er.

Liknande ämnen

1. Småa Hus
    Av Husmusen i forum Hustillverkare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-03, 20:Jun
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 17:Mar
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 15:Aug

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar