Resultat 1 till 3 av 3

Standard Fukt i krypgrund med betongbjälklag

Är intresserad av ett hus byggt -58 med krypgrund. Det är byggt av lättbetong och har bjälklag av gjuten betong.

Vid besiktningen upptäcktes att det var rötsvampar på gammalt byggspill i krypgrunden och att delar av grundmuren är fuktiga. Bjälklagets undersida är helt torr och där har t.o.m. spindlar bygg bon och det gör de ju inte där det är fuktigt. Så det verkar som att bjälklaget har klarat sig bra från fukt och mögel.
    Krypgrunden är dåligt ventilerad från början med för få ventiler och de är inte rensade på länge.

Radonhalten uppmättes till 500bc/m3 och det var 2006. Då satte de nya ägarna in en FTX anläggning och efter det kom det ner i 100bc/m3. De har även en luft/luft installerad.

Märkte när vi kollade på huset att de haft FTX anläggningen inställd på "min", antingen för att den brummat eller för att spara el. Därför är en kanalrensning självklar, samt att alltid köra på rätt fläkthastighet.

I huset kan kan känna lite stickande mögellukt/röta och det är ju inte undra på.

Det jag undrar är:
    1. Eftersom bjälklaget inte tagit stryk av fukt så är det ju grundmuren som fått ta smällen. Man ser på blocken att vissa är fuktiga. Kan det räcka med att ta bort allt organiskt material, ta upp flera ventiler, samt lägga plast i krypgrunden för att få det genomluftat?
    2. Kan grundmurarna tagit stryk som inte kan avhjälpas med bra ventilation av krypgrunden?

Kan även nämna att vi gjorde fuktmätning invändigt och det finns ingen fukt någonstans i golven.

Kolla gärna bifogade bilder!

Tacksam för tips!

Standard

Dom nya rönen är väl att sätta igen alla ventilerna och montera en avfuktare, tycker jag att jag har hört.

Standard

Att bjälklaget var torrt kan bero på årstiden som är relativt torr. Hade du gått ner i grunden i Augsuti kanske du hade dragit andra slutsatser.

Av bilderna att döma är fuktbelastningen väsentlig. Är det inte påväxt på marken som orsakar doften?

Liknande ämnen

1. Avfuktare i krypgrund
    Av Petter i forum Fukt, radon & mögel
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 07:Apr
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 06:Dec
  3. Spekulant på ett hus med fukt i krypgrund
    Av perfa i forum Fukt, radon & mögel
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 11:Oct
  4. Hög fukthalt i krypgrund