Resultat 1 till 10 av 10

Standard Program för att göra egna husritningar och planlösningar

Är det någon som känner till ett bra program för att leka arkitekt? Det behöver inte vara 3D utan räcker att man ser ovanifrån. Ett vanligt CAD-program känns lite för krångligt att lära sig utan det får gärna vara gjort speciellt för hem med färdiga möbler osv.

Det jag vill kunna göra är att kunna rita hela planlösningar(inkl bygga väggar) och sedan inreda det.

Standard

Har hört att det snackas väl om FloorPlan® 3D, det är ju iofs 3D men skall vara väldigt bra. Kanske är det så bra att med samma arbetsinsats som 2D kan få 3d funktionen på köpet!?

Även finns ju Sketchup från Google, kanske är värt att kolla på.

Sedan har ju Autodesk en light version på Autocad. Autocad LT. Det kör jag själv och tycker det är kanon! Ren 2D men väldigt snabbritat.
    Senast redigerat av Thomas den 2007-01-11 klockan 13:Jan.

Reg.datum
    b 2006

Standard

Jag tankade hem Sketchup och fattade verkligen ingenting så det åkte direkt i papperskorgen.
    Tacka vet jag papper, penna och linjal :-) Kompletterat med IKEA's planeringsverktyg och kanske lite Sims... Men det är nog jag som inte har så stort tekniskt tålamod däremot obegränsat, nästan, pyssel&klotter-tålamod. Jag har läst mycket positivt om Sketchup på nätet, så det är nog jättebra och enkelt för den som orkar förstå det.

Standard

Tack för tipsen! Jag satte mig med Googles Sketchup och det var rätt kul bara man tog sig lite tid och lära sig det.

Reg.datum
    b 2006

Standard

Fick tips om Envisioneer Express som man kan prova också. Ett gratis program som jobbar i 3D för just planritningar till hus.
    Mötesplatsen för husägare - http://www.hus.se/

Standard

Här finns några ritprogram som är gratis:

Lycka till!

Holger Wästlund

Standard Skriv ut ritningen i 3D!

Man kan t.o.m. skriva ut sin ritning i 3D! Det blir alltså en modell av ditt framtida husprojekt.

Många ser 3D-skrivare som en spännande framtidsvision. 3D-skrivaren har funnits på marknaden ett bra tag, tekniken är etablerad och 3d-utskrifter är inte ens speciellt dyra längre. Framtiden är redan här!
    Låt oss avdramatisera det här med 3D-skrivare. Det är inte science fiction, det är en konkret tillverkningsteknik som fler borde inse att de kan ha mycket stor nytta av.

Rita själv en cad-ritning

En sådan ritning kan sparas som en stl-fil eller en vrml-fil. Du kan skapa sådana 3D-ritningar i de flesta vanliga cad-programmen, även i billiga verktyg som Google Sketchup. Observera att du måste ha betal*versionen av Sketchup (sketchup.google.com) för att kunna spara det du ritat som en stl-fil.

När du väl ska skriva ut den modell som du ritat så har skrivarnas program funktioner som ger dig en uppfattning om materialåtgången, vilket ofta påverkar både hur lång tid det tar och hur dyr utskriften blir. Du kan dessutom ofta positionera ut flera föremål så att de ingår i en och samma utskrift, skrivarna kan ju utan problem skriva ut flera likadana eller flera olika saker sam*tidigt. Bara de får plats inom skrivarens maximimått.

Spännande, eller hur?

Holger Wästlund

Standard

Gammal tråd men jag kan fylla på med ett program till som jag suttit o pillat med i veckan. Verkar vara riktigt bra.
    http://www.sweethome3d.eu/
    Är mest inriktat mot möblering men går bra att göra planlösningar i.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Holger Wästlund Visa inlägg
    Man kan t.o.m. skriva ut sin ritning i 3D! Det blir alltså en modell av ditt framtida husprojekt.

Många ser 3D-skrivare som en spännande framtidsvision. 3D-skrivaren har funnits på marknaden ett bra tag, tekniken är etablerad och 3d-utskrifter är inte ens speciellt dyra längre. Framtiden är redan här!
    Låt oss avdramatisera det här med 3D-skrivare. Det är inte science fiction, det är en konkret tillverkningsteknik som fler borde inse att de kan ha mycket stor nytta av.

Rita själv en cad-ritning

En sådan ritning kan sparas som en stl-fil eller en vrml-fil. Du kan skapa sådana 3D-ritningar i de flesta vanliga cad-programmen, även i billiga verktyg som Google Sketchup. Observera att du måste ha betal*versionen av Sketchup (sketchup.google.com) för att kunna spara det du ritat som en stl-fil.

När du väl ska skriva ut den modell som du ritat så har skrivarnas program funktioner som ger dig en uppfattning om materialåtgången, vilket ofta påverkar både hur lång tid det tar och hur dyr utskriften blir. Du kan dessutom ofta positionera ut flera föremål så att de ingår i en och samma utskrift, skrivarna kan ju utan problem skriva ut flera likadana eller flera olika saker sam*tidigt. Bara de får plats inom skrivarens maximimått.

Spännande, eller hur?

Holger Wästlund
    Gammal tråd men detta med 3D-utskrifter har nu kommer ännu längre och blivit ännu billigare.
    Till exempel så kan du få en modell enligt bilden för endast några hundralappar:

Standard RoomSketcher rita själv program

Är det någon här som har testat att använda RoomSketcher för att rita sitt hem?

Dom har idag 5000 riktiga möbler i en provmöblera tjänst och även en 3D walk (liknande The Sims) som man kan änvända för att gå runt i bostaden.

Allt byggerpå en single source så allt du ritar kommer se lika ut 2D, 3D provmöblera och 3D walk.

www.roomsketcher.com

Liknande ämnen

1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-03-19, 11:Mar
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 17:Feb
  3. Bygga egna skjutdörrar till garderob
    Av Roland i forum Inredning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 21:Dec

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen