Resultat 1 till 2 av 2

Exclamation Ska buda på ett hus men behöver era råd!

Hej!

Vi har hittat ett hus som vi tycker så mkt om men efter en fösta visning och genomgången besiktningsprotokoll ( Anticimex) uppstod ngr orosmoment.
    Mäklaren sa över telefon att besiktningen inte visat ngt stora fel , dvs tak och grund, men när vi sedan vi sedan fick protokollet så stod en liten anmärknin ang vinden:

Underlagstaket består av träfiberskivor. Fuktrosor på träfiberskivor noterades.
    Då underlagstaket består av träfiberskivor utan yttre täckning av papp under takbeklädnaden, finns risk att regnvatten/snö tränger in vid ogynnsam väderlek i skivskarvar med läckage på vindsutrymmet som följd. Med tiden kan även träfiberskivorna drabbas av fuktskador.

Under punkten Tak fanns skrivet att inget noterats av Anticimex och vad vi kunde se såg takpannorna hela ut men med en del mossa på. Hjälp en okunnig nu... att det står att underlagstaket som består av träfiberskivor saknar en yttre täckning av papp - är det märkligt? Är det ett konstruktionsfel/ fusk att ingen takpapp finns eller byggde man så 1991 ?

Tacksam för svar!

Reg.datum
    b 2011

Standard

Jag misstänker att "träfiberskivorna" är oljeboard - dvs oljedränkt masonit. Vi har likadan konstruktion i vårt undertak - fast vårt hus byggdes som en sommarstuga 1977.

Att en villa som byggdes 1991, har en sån konstruktion ser jag som mycket märkligt. Försök ta reda på mer fakta om takkonstruktionen innan du undertecknar köpekontraktet.

Liknande ämnen

1. Behöver tips Ang. besiktning av hus vid köp
    Av sjrallaren i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-24, 23:Dec
  2. Råd sökes: vill ha mitt drömhus
    Av Kulla i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-07, 18:Aug
  3. Skiljsmässa - råd att behålla huset?
    Av Antonsson i forum Juridik
    Svar: 1