Resultat 1 till 8 av 8

Unhappy Vem ska betala?

En fråga.

Vi hyr ett hus av svärmor. Vi hjälper henne med att byta panel på huset.
    På ena gaveln va syllen upprutten och min gubben å hans morbror klarade inte av att fixa det på egen hand, så svärmor bad oss ringa hantverkare som kom för att fixa detta.

Ska tillägga att hon betalar alla kostnader på panelbytet.

Nu ringer hantverkaren mig och skäller ut mig för att svärmor inte har betalat fakturan. Jag förstår han är upprörd och vill ha sina pengar - men hotar med att betalar hon inte den nu så får vi ta skiten och betalar inte vi så skickar han det vidare.

Vi har absolut inga möjligheter att betala den, men han menar att vi är skyldiga då vi ringde å beställde jobbet. Men vi ringde ju å beställde det för att hon bad oss göra det? Är det vi som ska betala då??

*Ledsen*

Reg.datum
    b 2011

Standard

Är det ni som är skrivna på adressen, har beställt jobbet, undertecknat offerten och följesedeln + att era namn står på fakturan.....då är ni juridiskt bundna till fakturan och skyldiga att betala. Hyresvärden (svärmor) är hyresvärd och har i det här fallet enbart skyldigheter gentemot er - alltså (i bästa fall, men hon kan neka) betala er era utgifter som ni haft till hantverkaren.

Ungefär som att: Köper du härsken Scan-köttfärs på ICA, så har inte Scan några skyldigheter gentemot dej. Det är din ICA-handlare som är ansvarig.

Mitt råd är att ni betalar fakturan och därefter löser ni tvisten med svärmor.

Så min motfråga är: vem är fakturan utställd på och vem har undertecknat offerten? Ni eller svärmor? Ni är åtminstone juridiskt bundna till beställningen av jobbet.
    Senast redigerat av Tyresö den 2011-12-02 klockan 16:Dec.

Standard

Ok det enda vi är skyldiga till är att ringt å beställt jobbet, då svärmor bad oss göra det.

Men vi har varken skrivit på nån offert eller följesedel. Svärmor skrev på nåt papper angående ROT avdraget, fakturan har skickats till henne - men hon har uppenbarligen inte betalat den å då ringer dom till oss och skäller och kräver vi ska betala den - och vi har absolut ingen möjlighet att betala.

Reg.datum
    b 2011

Standard

Jaha, då fattar jag inte varför hantverkaren ringer till er - det är ju då svärmor som är hantverkarens kund, och därigenom har ni ingen skyldighet att betala. Ni kan kan nästa gång hantverkaren ringer, be honom ringa till SIN kund (svärmor) istället. Kommer hantverkaren med hot om inkasso, så kan ni känna er lugna - inkassokravet kommer skickas till svärmor, dvs: hantverkarens kund.

Så släpp det, ni har inte med den tvisten att göra och kommer inte att drabbas på något sätt. Svärmors underskrift och att fakturan är utställd på henne gör henne till hantverkarens kund.

Post Kontakta en sakkunnig

Kanske bör du kontakta en expert för säkerhetsskull

Jag hamnade i ett missförstånd egentligen som ledde fram till att jag blev ansvarig för ett köp vi hade gjort på ganska mycket pengar. Vi, jag och min sambo, kontaktade en jurist som hjälpte oss väldigt bra. Annars hade vi fått betala, lika bra att vara på den säkra sidan.

Det kan bli dyrt att bara snål!
    Senast redigerat av Skjulbyggaren den 2014-12-03 klockan 00:Dec.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Skjulbyggaren Visa inlägg
    Kanske bör du kontakta en expert för säkerhetsskull

Jag hamnade i ett missförstånd egentligen som ledde fram till att jag blev ansvarig för ett köp vi hade gjort på ganska mycket pengar. Vi, jag och min sambo, kontaktade en jurist som hjälpte oss väldigt bra. Annars hade vi fått betala, lika bra att vara på den säkra sidan.

Det kan bli dyrt att bara snål!
    Be om ett kostnadsförslag så du har ett hum om var det kommer hamna. Det kan vara en bra ide när man anlitar en jurist. Klicka på länken för en jurist.

Standard

Du kan också Google och leta på olika forum om juridik, kolla även Lawline om de kan hjälpa dig kostnadsfritt. Det brukar dock ta ett tag att få svar.

Standard

Jag tycker inte det är självklart vem som är skyldig vem. Men visst om svärmor inte står på fakturan så är det ju svårare att argumentera för att hon ska betala. Per automatik är det ju den som står på fakturan som är betalningsskyldig, sedan är det upp till er och svärmor att komma överens om vem som ska betala i slutändan.

Varför har svärmor inte betalat då? Har hon någon bra anledning???

Liknande ämnen

1. Betala för skador i lägenhet?
    Av basterd i forum Juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-25, 12:Mar
  2. Vem äger marken?
    Av Peos i forum Juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 09:Jan
  3. betala huslån, fundering...
    Av Dottemannen i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 1