Resultat 1 till 10 av 10

Standard Paxfläkt i badrum - behövs det?

Har funderat på det här med PAX-fläkt i badrummet. Har idag mekanisk till/frånluft i huset.
    Men frågan är om man behöver det egentligen? Skulle uppskatta era synpunkter!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ubbe Visa inlägg
    Har funderat på det här med PAX-fläkt i badrummet. Har idag mekanisk till/frånluft i huset.
    Men frågan är om man behöver det egentligen? Skulle uppskatta era synpunkter!
    Mycket svår fråga. Vi har bara en vanlig ventil. Kommer att montera en paxfläkt nu när vi renoverar. En utan kallras skydd, så att ventilationen inte försvinner då fläkten inte går. Fläkten kommer att vara en fuktstyrd med timerfunktion. Då går den bara då det är fukt i badrummet. Behövs den inte så går den inte resonerade jag.

/Kjell

Standard

Man brukar säga att har imman på en spegel försvunnit ca 10-15min efter en dusch, då är ventilationen tillräcklig.

Standard

Citat Ursprungligen postat av janne xj Visa inlägg
    Man brukar säga att har imman på en spegel försvunnit ca 10-15min efter en dusch, då är ventilationen tillräcklig.
    Gött. Det gör det på vårt badrum på övervåningen som vi inte renoverar.

Standard

Själv har jag fått tipset att skippa paxfläkt i badrummet och sätta en fläkt på taket eller vinden dels för att slippa oväsen och för att ha ett sug hela tiden dygnet runt så byter man luften på hela våningen.

Standard

Citat Ursprungligen postat av rörmokaren Visa inlägg
    Själv har jag fått tipset att skippa paxfläkt i badrummet och sätta en fläkt på taket eller vinden dels för att slippa oväsen och för att ha ett sug hela tiden dygnet runt så byter man luften på hela våningen.
    Ok. Detta är väl också rätt intressant. Men hur blir det med ett hus med självdrag (som vårt). Blir det inte oekonomiskt med ett sådant val ? Vårt hur har ju klarat sig sedan 1965 utan några fuktskador, och då utan ngåin fläkt alls i badrum (endast en ventil). Och som jag känner det, så genom att sätta in en paxfläkt som bara går den korta stunden efter en dusch som det finns lite fukt, ändå är en förbättring.

Men jag håller med, det låter lite det gör det ju. Men har en Myson fläkt i badrummet på övervåningen. Den låter säkert mer än en Paxfläkt låter. Men det är inget som stör mig något egentligen. Då är jag klart mer irriterad över att jag redan har garantibytt den. Myson är det sämsta skit jag köpt någonsin. (Egen uppfattning).

Standard

Det är klart om du har bra självdrag i huset förövrigt och inte planerar att byta till treglasfönster så skulle jag nog välja en fuktstyrd fläkt.

Standard

Citat Ursprungligen postat av rörmokaren Visa inlägg
    Det är klart om du har bra självdrag i huset förövrigt och inte planerar att byta till treglasfönster så skulle jag nog välja en fuktstyrd fläkt.
    Vi har redan treglas fönster över allt vad jag vet . Men det finns lite ventiler här och där i hela huset.
    Tror i alla fall att det blir en Pax fläkt för vår del. Utan kallrasskydd. Fuktstyrd med tilmer.

Standard värmeväxlare

Pröva med en värmeväxlare istället, energibehovet minskar, luften blir fräsch överallt. Finns några riktigt prisvärda modeller, tex renovent från Fresh eller HVX från http://www.bestprice.nu/webshop_v2/i...p/flaktar.html

Standard

Jag har dålig ventelation och får svarta (mögel?) fläckar på väggen i badrummet, men endast i duschområdet.
    Vad ska man göra egentligen, fastighetsskötaren säger att det beror på dålig venetaltion och att det inte finns så mycket att göra.
    Vore tackam för hjälp.

Liknande ämnen

1. Golvvärme i badrum
    Av Chris i forum Golvvärme
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 15:Aug
  2. Vattenskada i badrum
    Av Pellen i forum Badrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 09:Jul
  3. Behövs diffusionsspärr?
    Av Lillen i forum Fukt, radon & mögel