Resultat 1 till 5 av 5

Standard Kamin utan skorsten

Hejsan!

Vi har ganska nyligen köpt hus och här stod då en attityd 100 kamin som inte var inkopplad, eller rättare sagt en hemmafixare som gjort med ingenting godkänt av sotaren sedan. Hade en firma här som kollade på det som tycker vi ska köpa en helt ny istället då person som innan köpt huset inte köpt till varken plåt eller täljstenssats och eftersom vi vill ha det så billigt som möligt så tycker firman att detta var bäst.

Vi fick ett pris på 25.000 med ny kamin och arbete men känner att detta blir lite för mycket just nu. Finns det någon som kan komma med annat förslag till kamin, typ skorstenslös kamin på biobränsle? Är detta bra? I hur många kwh kan man komma upp med en sån, eller annat förslag? Vill gärna ha något men inte för 25.000:-

Reg.datum
    b 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av dixxon Visa inlägg
    Hejsan!

Vi har ganska nyligen köpt hus och här stod då en attityd 100 kamin som inte var inkopplad, eller rättare sagt en hemmafixare som gjort med ingenting godkänt av sotaren sedan. Hade en firma här som kollade på det som tycker vi ska köpa en helt ny istället då person som innan köpt huset inte köpt till varken plåt eller täljstenssats och eftersom vi vill ha det så billigt som möligt så tycker firman att detta var bäst.

Vi fick ett pris på 25.000 med ny kamin och arbete men känner att detta blir lite för mycket just nu. Finns det någon som kan komma med annat förslag till kamin, typ skorstenslös kamin på biobränsle? Är detta bra? I hur många kwh kan man komma upp med en sån, eller annat förslag? Vill gärna ha något men inte för 25.000:-
    Om jag förstår dej rätt, så menar du att firman ville ha 25.000 kr för att ansluta den kaminen som du redan har? Låter otroligt dyrt. Täljstenssats och plåt kostar något mer än fikapengar, och täljstenssatsen kan du strunta i - om vikten är mindre än 500 kg, det är först vid den vikten som värmetrögheten märks och gör nytta.

Reg.datum
    b 2011

Standard

Jag glömde tillägga att vi har en Contura-kamin med en täljstenssats på 350 kg.....vilket ger en eftervärme på ca 1,5 timme = i mitt tycke, bortkastade pengar på täljstenssatsen. Jag driver ett betongpumpsföretag och jag har länge funderat på att beställa ett lass betong med högt K-värde, och enbart för betongtätheten/värmetrögheten lägga till ett väldigt lågt VCT-värde (c45/55-reducerad 8-16-s2-VCT 0,38) och pumpa in hela lasset

(Extremt tungpumpad betong, men möjligt genomförbar) och gjuta ihop röret med insidan av kåpan, så att hela innerutrymmet mellan rör och kåpa blir homogent av betong.
    Då blir vikten betydligt mer än dom ynkliga 350 kg täljsten - och därmed bör ju värmetrögheten också öka. Möjligen bör jag göra en rörelsefog runt röret innan gjutningen, annars kommer troligtvis betongen spricka (explotionsartat) när jag startar brasan och röret expanderar av värmen.....
    Senast redigerat av Tyresö den 2011-11-18 klockan 20:Nov.

Standard

dixxon: Kom igen och skriv lite mer nu tack.... Jag har en äkta Husqvarna Viking.... Tidigt 1900-tal till salu.
    Den är i ett mycket fint skick.... Den går under epitet SPARSPIS... Dvs det finns även en kokplatta över den...
    Spisen (Kaminen) har nya eldfasta tegelsidor.... det finns även original dragrör... dvs den man kan justera utgående rökhastighet.. (Värmeutflöde)

Den står här installerad, i källaren, vi eldar i den några ggr på vintern för att hålla den i trim....

Om nån är intresserad så PM,a gärna, för ev affär...
    Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse!

Reg.datum
    b 2011

Standard

Sorry, Dixxon är troligtvis en "nykomling" i gänget för att det ska se ut som att det här forumet har åtminstone några intressenter.

Liknande ämnen

1. Sotning skorsten
    Av Calle i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 14:Sep
  2. Installera kamin - förstärka golvet?
    Av Pete i forum Kaminer, kakelugnar & biobränsle
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 07:Aug
  3. Rengöring glas kamin
    Av Lars-Eric i forum Kaminer, kakelugnar & biobränsle
    Svar: 2