Resultat 1 till 6 av 6

Unhappy Få bort klister

Hej. Ska måla om ett rum, rummet har målad väv. På väven har det suttit akustikplattor limmade/klistrade.
    När jag plockade ner dom så finns det lim och klisterrester kvar fast på väggarna, toppat med spår av skumgummi från akustikplattorna.

Vilket medel är bäst i det här läget att få bort skiten med?
    Att riva ner väven eller köra gips över är ett grymt projekt då rummet har massor med ventilationsrör gående längsmed väggarna i taket (källarrum).

Finns det något man kan spruta på och sedan torka/gnugga bort klistrat?

Tacksam för optimalt svar
    /björn

Reg.datum
    b 2011

Standard

Den enda lösningen jag kan komma på är att du låter väggen vara som den är och monterar på renoveringsgips utanpå alltihop. Rören i taket kan du bygga in i en längsgående låda - med inspektionslucka där det finns kranar. Klart mycket snyggare och enklare.

Standard

Mjo det är väll det jag försöker att undvika. Att bygga in lufttrummorna är inte aktuellt, dom är många, stora och går lite kors och tvärt över varandra, så det skulle se ut som ett tetris-rum efteråt
    Men något starkt ämna? Skit samma om färger mattas ut det ska ändå målas över efteråt.
    Lacknafta funkar inte, något bättre? Bensin? Thinner? Olja?

Reg.datum
    b 2011

Standard

Min erfarenhet är att det alltid står på lim och silicon-tuber: "härdad produkt avlägsnas mekaniskt" dvs avlägsnas med allt från spackelspade till vinkelslip.

Standard

Som Tyresö skriver.... Renoveringsgips.... Eller t.o.m istället att du slipar med maskin alla toppar, sen tapetserar med renoveringstapet... Den är lite tjockare, och tar bort mindre olägenheter...
    Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse!

Standard

Jag har under två helger roat mig mad att slipa bort lim från en trätrappa det suttit heltäckningsmatta på. Det var inte roligt med vinklar och vrån men inget omöjligt. Roterande slip med 60 slippapper.

Liknande ämnen

1. Ta bort mossa på tak - betongpannor
    Av Satu i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 17:Nov
  2. Ge bort hus som gåva
    Av zmurre i forum Juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 06:Jan
  3. Ta bort handdukstork
    Av basterd i forum Badrum
    Svar: 6