Resultat 1 till 5 av 5

Standard Elpanna, bytas ut?!

Hejsan!
    Nu är det så att jag är intresserad av att köpa ett hus, enplansvilla utan källare på 142 kvadrat med väldigt öppen planlösning.
    I dagsläget sitter det en elpanna, ctc-master 103. Men den är 20 år gammal och jag hörde att livslängden var 20 år? Så den kanske inte går så länge till?!

Så min fråga till er: Vad är det bästa att sätta in istället för jag antar att man inte sätter in en ny elpanna?

Tacksam för svar.

Mvh

Standard

Hej. helt klart hade jag satsat på en Luft/Vatten värmepump.... Komplettera gärna med en Kamin... Du har ju öppen planlösning så en kamin är riktigt effektiv på vintern...

Standard

Okey. Men hur blir det på vintern när det är minusgrader och pumpen inte orkar med?

Mvh

Standard

Då har du ju kaminen, den tar det mesta i värmeväg.
    Så tar l/vvp vattnet samt grundvärmen. Börja med kaminen, sen kör du med döpa man tills den havererar, förmodligen har då kaminen sparat en massa pengar då.

Reg.datum
    b 2011

Standard

Ja, en vedkamin är riktigt effektiv. Vi har en Conturakamin (9 kw) med inbyggd cirkulationsfläkt som sprider värmen i hela huset - cirkulationsfläkten ökar kamineffekten med minst 100 % pga annars blir det bara varmt runt kaminen.

Vår kamin står för 95% av uppvärmningen i huset och det fungerar riktigt bra - speciellt när elräkningen kommer....då har man råd att både le och skratta. Ved gör vi själv av timmer som vi får gratis.

Liknande ämnen

1. Elpanna
    Av Husmusen i forum Energitermer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 06:Dec

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare