Resultat 1 till 4 av 4

Standard Kan man kallställa ett äldre hus?

Hej.

Jag undrar om man vågar kallställa ett äldre hus? Det är nog byggt på 50- eller 60-talet. Det står i Norra Norrbotten, det vill säga kalla vintrar.

Rörmokaren säger att det kommer att mögla efter några år om man kallställer det. Det blir dock för dyrt att sätta in jordvärme och att underhållsvärma det skulle också kosta en hel del per år på grund av att det är så kallt här uppe.

Så jag undrar om rörmokaren har rätt eller om man vågar kallställa det?

Med vänlig hälsning

Pongy

Standard

Hej. Visst kan man kallställa ett hus, men endast mycket kort tid.
    Förfallen på husen är mest på grund av fuktväxlingen.
    Blir man inte av med det mesta av fukten så blir det mögel på ställen med dålig ventilation,
    Och röta på övriga ställen. Det är det organiska materialet som tar mest stryk.
    Mitt råd är att köpa in några billiga luftvärnepumpar som placeras ut på strategiska ställen
    Alternativet är att sälja huset till någon som har intresse av huset.
    Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse!

Standard

Sitter och funderar på samma sak. Har två hus. Ett härligt hem som jag bor i.. Och så har vi sorgebarnet, ett stort hus (gammal konsumbutik från 40-50 tal. 140 kvm boyta och 70kvm källare.

Jag har ej fått huset sålt än. I källaren kommer mycket fukt in. Speciellt på våren. Har även en läcka från skortstens-skon(?) på övervåningen.

Som ni förstår så är det ej billigt att värma upp.

Jag har ett vattenburet problem och Tyvärr är reglagen på elementen så gamla att det ej går att stänga av endast vissa rum. Vattnet kommer in genom källaren så där måste jag ha en frotsvakt när det är som kallast (bor i Södra Norrland. Dvs runt -20c är standard och ofta kryper det ner mot -40c.

Jag har en gammal Pelletspanna. Det betyder att jag förutom att gå och tömma avfuktare i källaren hela tiden även behöver se till att pellets finns, att pannan blir ur-sotad regelbundet och att jag över huvud taget måste behålla både el-avtal och vatten/avlopp avgift endast för avfuktare och frostvakt.

Som ni nog förstår känns detta jobbigt. Tänkte då på att kallställa huset. Men IOM all fukt verkar det ju vara dumt.

Så vad är bäst?

• Att hålla pannan igång med typ 5c i huset samt ha avfuktare + frostvakt i källaren?

• tömma ur systemet och endast köra elvärme i rummet under läckan vid skorstenen + avfuktare i det rummet. Samt el-element + avfuktare i källaren? (min tanke här är att värma och dra ur fukt från de ställen där det är mest men samtidigt slippa ha igång pannan vilket leder till 0% rökgas = att jag kan lägga pressenning över skorstenen och hindra läckan tillfälligt (resten av taket är tätt)

• Eller våga kallställa helt?

Det gör ont i mig när jag ser fukten tränga igenom. Ni förstår nog. Men samtidigt har jag noll intresse av huset. Vill bara få det sålt! Trots löjligt billigt pris för ett hus med potential är det svårt att sälja hus här uppe i Sollefteå-trakten..

Vänligen /Tobbe (med mycket huvudbry. Tror jag kommer trivas här på forumet)

Standard

testa att hålla pannan igång med typ 5c i huset samt ha avfuktare + frostvakt i källaren

Liknande ämnen

1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-30, 18:Mar
  2. Slutbesiktning av äldre hus.
    Av Nybliven husägare i forum Besiktning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 06:Feb
  3. Kan man sota själv?
    Av Tobbe9 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 06:Mar
  4. När kan man sätta på golvvärme?