Resultat 1 till 2 av 2

Question Tillverka köksluckor i 50-talsstil

Hej!

Jag är intresserad av att tillverka köksluckor i 50-talsstil, alltså överfalsade (heter det så?)och helt släta, och väldigt höga (till överskåpen). Alltså inte den typen av överskåp som lutar. Jag hade tänkt köpa stommar från IKEA och förmodligen bygga på en stomme till ovanför så att skåpen/luckorna går ända upp till taket.

Här är en länk till hur jag tänkt ungefär (fast vi har inte lika högt i tak och vill att luckorna ska gå ända upp..). i denna annonslänk finns även en länk till en hemsida som gör dessa måttbeställda..

http://www.blocket.se/stockholm/Retr...r_24241818.htm

Min tanke är att be en snickare såga ut i mdf (och eventuellt falsa, tror ni att det blir fult annars?) samt fixa dem för gångjärn. Sedan hoppas jag att det räcker att putsa kanterna och måla dem själv.

Vad tror ni att en snickare skulle ta för arbetet (jag vet ännu inte hur många luckor då vi inte planerat köket klart ännu), men jag tänkte att mdf i butik är ju inte så dyrt och det känns inte så komplicerat för ett proffs med rätt verktyg att fixa detta projekt. Vad tror ni?

Jag har hittat sidor som där man kan måttbeställa precis som jag vill ha dem (extra höga alltså), men då kostar det ju upp till 1000 luckan och det känns inte aktuellt.

Till saken hör att jag inte kräver att de ska se fabriksgjorda ut. Jag gillar när det inte är helt perfekt och har t ex mycket hellre handmålat/rollat än fabrikslackade. Men det är klart, jag vill ju inte att de ska se ut som om en 10-åring gjort dem på slöjden.. helst hade jag väl velat hitta begade 50-tals-luckor och "fräscha upp" men det är svårt att få tag på, och inser att det lättaste kommer att bli att köpa färdiga stommar och sedan fixa luckorna efter det.

Min fråga är alltså, tror ni att det är värt att göra som jag tänkt, invägt både pris och utseende??

Mycket tacksam för svar!!!

/Lina

Standard

hela luckan i MDF, du kan fräsa falsade kanter och allt jätteenkelt själv med en handöverfräs.... sen snackar du med nån liten firma som lackugn, typ billackeringsfirma odyl... Dom snaidar till luckorna i ett nafs. handtag skruvar du dit själv liksom gångjärnen...

Liknande ämnen

1. Inreda badrum i 20-talsstil
    Av gusgez i forum Inredning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 21:Nov
  2. Gjuta in värmeslingor och tillverka ett element
    Av Tyresö i forum Energi allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 21:Feb
  3. renovera köksluckor
    Av solaris i forum Kök
    Svar: 5