Resultat 1 till 13 av 13

Standard Inreda badrum i 20-talsstil

Hej!
    Jag har precis kommit fram till att jag vill göra om mitt badrum. Huset är byggd 1923-24 (Karlavägen 20, Stockholm). Jag önskar tidstypiska detaljer rakt igenom. Frågan är bara vilka detaljer (och funktioner) som var typiska för denna tid?

Reg.datum
    b 2011

Standard

Tidstypiskt för den tiden på karlavägen var väl utedass på gården?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tyresö Visa inlägg
    Tidstypiskt för den tiden på karlavägen var väl utedass på gården?
    det har du iof rätt i! ;-) Men låt oss tänka wc....

Reg.datum
    b 2011

Standard

En viktig sak är att du inte väljer något plastmaterial någonstans - plast uppfanns först på 50-talet. Ska du välja kakel, så kolla hur tapeterna såg ut på den tiden och välj kakelmönster efter det. Golvbeklädnaden bör väl helst vara ett lackat brädgolv - kanske inte så praktiskt i ett badrum.

Just golvbeklädnaden är svår att välja - jag är inte helt säker på att man använde klinkers på den tiden, det användes väl marmor, granit eller någon annan natursten?

Kranarna tror jag var av den sorten där det var en kran i vardera ände på handfatet dvs en kallvattenkran och en varmvattenkran. Är osäker om det med 2 kranar kom först på 40-talet.

Toastolen ska givetvis vara av den sorten där vattentanken är uppe i taket och ett spolsnöre som hänger ner (min personliga favorit-toastol).

Standard

En viktig sak är att du inte väljer något plastmaterial någonstans - plast uppfanns först på 50-talet. Ska du välja kakel, så kolla hur tapeterna såg ut på den tiden och välj kakelmönster efter det. Golvbeklädnaden bör väl helst vara ett lackat brädgolv - kanske inte så praktiskt i ett badrum.

Just golvbeklädnaden är svår att välja - jag är inte helt säker på att man använde klinkers på den tiden, det användes väl marmor, granit eller någon annan natursten?

Kranarna tror jag var av den sorten där det var en kran i vardera ände på handfatet dvs en kallvattenkran och en varmvattenkran. Är osäker om det med 2 kranar kom först på 40-talet.

Toastolen ska givetvis vara av den sorten där vattentanken är uppe i taket och ett spolsnöre som hänger ner (min personliga favorit-toastol).
    check på ingen plast! Funkar marmor på såväl golv som väggar?

Reg.datum
    b 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av gusgez Visa inlägg
    check på ingen plast! Funkar marmor på såväl golv som väggar?
    Ja, självklart! Det är varenda lyxtoalett utrustad med - ta en valium innan du kollar vad m2-priset är....Det finns annars en risk att du får ett hjärtstillestånd.

Jag är inte helt säker - du får dubbelkolla - men jag har aldrig sett att det används fogar till golv/vägg som är klädda med marmor.

Standard

Ja, självklart! Det är varenda lyxtoalett utrustad med - ta en valium innan du kollar vad m2-priset är....Det finns annars en risk att du får ett hjärtstillestånd.

Jag är inte helt säker - du får dubbelkolla - men jag har aldrig sett att det används fogar till golv/vägg som är klädda med marmor.
    HAHA! lovar! förstår inte riktigt om du menar att det är ok med marmor? (mitt badrum är knappt 4 kvm golvyta så det blir inga super pengar tänker jag...)

Reg.datum
    b 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av gusgez Visa inlägg
    HAHA! lovar! förstår inte riktigt om du menar att det är ok med marmor? (mitt badrum är knappt 4 kvm golvyta så det blir inga super pengar tänker jag...)
    Har du råd med marmorbeklädda (eller någon annan natursten) golv och väggar, så är det nog det mest tidstypiska pga jag är inte så säker på att man använde kakel eller klinkers på den tiden. Marmor är svindyrt, troligtvis bra mycket mer än 2000 kr/m3.

Kolla även upp vilken sorts utanpåliggande v v s-rör som är av den "gamla sorten" - jag har för mej att man på den tiden använde stålrör som garanterat är förbjudet idag. Mässingsrör (om det finns) är nog det närmsta för den tiden. Använd inget krom eller rostfritt stål (uppfanns på 50 - 60-talet. Kranarna bör vara i ren mässing utan någon kromdetalj. Väggfästena till v v s-rören bör nog vara tillverkade av porslin (om det finns). Vi lever i plastålders-tiden, så det kan nog bli lite marigt att hitta väggfäste som inte är gjorda av plast, kromad plast eller rostfritt.

Låset på dörren kan ju givetvis inte vara av den moderna sorten där man vrider runt färgbrickan till rött när man låser. En vanlig enkel mässingshasp - eller en sån hasp som användes till fönsterna på den tiden, är ett bättre allternativ.

Sen det där med belysningen.....inget av det inom el som användes på den tiden är godkännt idag. Det närmsta är att du åtminstone använder en koltrådslampa i armaturen.

Standard

Har du råd med marmorbeklädda (eller någon annan natursten) golv och väggar, så är det nog det mest tidstypiska pga jag är inte så säker på att man använde kakel eller klinkers på den tiden. Marmor är svindyrt, troligtvis bra mycket mer än 2000 kr/m3.

Kolla även upp vilken sorts utanpåliggande v v s-rör som är av den "gamla sorten" - jag har för mej att man på den tiden använde stålrör som garanterat är förbjudet idag. Mässingsrör (om det finns) är nog det närmsta för den tiden. Använd inget krom eller rostfritt stål (uppfanns på 50 - 60-talet. Kranarna bör vara i ren mässing utan någon kromdetalj. Väggfästena till v v s-rören bör nog vara tillverkade av porslin (om det finns). Vi lever i plastålders-tiden, så det kan nog bli lite marigt att hitta väggfäste som inte är gjorda av plast, kromad plast eller rostfritt.

Låset på dörren kan ju givetvis inte vara av den moderna sorten där man vrider runt färgbrickan till rött när man låser. En vanlig enkel mässingshasp - eller en sån hasp som användes till fönsterna på den tiden, är ett bättre allternativ.

Sen det där med belysningen.....inget av det inom el som användes på den tiden är godkännt idag. Det närmsta är att du åtminstone använder en koltrådslampa i armaturen.
    precis vad jag också tänker!

hittat http://www.gysinge.nu/ och http://www.byggfabriken.com/
    dom verkar kunna sina saker.
    och lite bilder...
    vad tror du? är jag på rätt spår?

Reg.datum
    b 2011

Standard

Jo, du är på rätt spår. Att slaviskt följa badrumsbygget efter hur trenden var på 1920-talet är mer eller mindre omöjligt och jag är inte helt säker på att det blir så snyggt heller. Själv tycker jag att det då är bättre att bygga utifrån att det ser ut som att det är tidstypiskt , fast med några moderna inslag ex.vis handdukstork (som troligtvis inte fanns i badrummen ens på 60-talet).

Standard 20-tal

Hej!
    Det är ett tag sen den här tråden började, men 20-tal kallas även Art Deco, och om du bara bildgooglar exvis 'art deco bathroom' så får du en massa inspiration! Jag är i full gång med att renovera badrummet i 20-talsstil, huset är från 1928. Har valt halvkaklade väggar i 'tegelstensmönster', vitt kakel, och 6-kantigt golvklinker, båda från Byggfabriken. Badkar med tassar från exvis Nacka Byggnadsvård, samt handfat och toastol Duravit Happy D. Det blir blandat gammeldags och modernt, då jag jag inte är så förtjust i de handfat i gammal stil som erbjuds i Sverige, de känns så tunga och kantiga tycker jag. Den amerikanska art deco-stilen med halvkaklat i vitt och svart kantlist tycker jag passar alldeles utmärkt i svenska hem, om man nu inte är ute efter mer lyxig känsla.
    Utöver det så finns det massor med krom och till och med handdukstorkare på bilderna, vågar inte säga om det är nåt senare tillagt eller ej, men det passar också fint till iallafall! Faktum är att jag har letat efter en golvmodell av handdukstork i retrostil, men DET är en helt omöjlig uppgift. Var redo att åka till England och köpa en som jag hade hittat på lassco.co.uk - men de hade sålt den och inte hunnit uppdatera hemsidan
    Lycka till!

Standard

Snygga bilder på handfaten. Vill gärna se mer sånt om ni har

Reg.datum
    b 2011

Standard

Jag trodde att du ville renovera till original 20-tal. Men jag förstår nu att du vill renovera till en look av 20-tal, fast med modern komfort, handdukstorkare......finns fortfarande än idag inte i alla moderna badrum.

Liknande ämnen

1. Inreda badrummet
    Av Sonja i forum Badrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-07-21, 01:Jul
  2. Inreda vind
    Av Robban_L i forum Inredning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-28, 07:Oct
  3. Inreda ungdomsrum
    Av Alexandra i forum Inredning
    Svar: 2