Resultat 1 till 7 av 7
    Reg.datum
    b 2006

Standard Borra i betong, välj rätt borrmaskin

Det här är ett tips som du kan spara timmar och kalorier på

Är du inne på att köpa en ny borrmaskin, tänkt då efter om du kommer att borra mycket i betong eller ej. Det du då är ute efter är en maskin med riktig slagfunktion, vilket betyder att den inte bara snurrar runt runt utan även har en rörelse fram och tillbaka och hamrar sig in i väggen/taket. En sådan borrmaskin kallas för slagborrmaskin.

Slagfunktionen finns i så gott som alla nätanslutna borrmaskiner och på vissa batteridrivna men många är långt ifrån dugliga när det kommer till betong. Men det är stor skillnad på slagborr och slagborr. En billig maskin som kallar sig slagborr ger sällan något bra resultat så här spelar kvalité och pris stor roll.

Det bästa däremot, om du ska göra hål i betong är att skaffa en borrhammare. Den är större än en vanlig slagborrmaskin men med överlägsen prestanda.

Ifall du inte har en borrhammare men en vanlig borrmaskin med slagfunktion och en envis betongvägg är ett tips att första göra ett litet hål med en mindre dimension än det som egentligen är tänkt och sedan borra med den rätta dimensionen. Det kan gå snabbare, lättare och minskar risken för att slinta.

Kolla även H P's tråd om Verktygstips
    Mötesplatsen för husägare - http://www.hus.se/

Reg.datum
    b 2007

Standard

Borrhammare var helt okänt för mig. För mina behov som bott i lägenhet hela mitt liv utan större renoveringsprojekt har det fungerat prima med en enkel slagborrmaskin från Biltema för att hänga upp lite tavlor. Det har liksom inte varit läge att lägga mer än ett par hundralappar för att få upp dessa tavlor... Men det är klart, vid större renoveringar eller flitigt användande kan det nog, som du säger, vara läge att lägga ut lite mer pengar på maskinen. Vilka märken är det som gäller och hur mycket måste man lägga ut för att få en bra maskin? Är det Bosch, Black & Decker och liknande som gäller?

Reg.datum
    b 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av elofsson Visa inlägg
    Borrhammare var helt okänt för mig. För mina behov som bott i lägenhet hela mitt liv utan större renoveringsprojekt har det fungerat prima med en enkel slagborrmaskin från Biltema för att hänga upp lite tavlor. Det har liksom inte varit läge att lägga mer än ett par hundralappar för att få upp dessa tavlor... Men det är klart, vid större renoveringar eller flitigt användande kan det nog, som du säger, vara läge att lägga ut lite mer pengar på maskinen. Vilka märken är det som gäller och hur mycket måste man lägga ut för att få en bra maskin? Är det Bosch, Black & Decker och liknande som gäller?

En borrhammare är ett annat ord för modell större maskin, där det finns "bilning funktion" i maskinen, exempelvis en Hilti borrmaskin med bilnings funktion och slag borr.... "borrhammare är väl inte fackmanna sett rätt ord för en sådan maskin" men vi som har arbetat med en sådan utrustning vet precis vad som menas med en "borrhammare"
    Men det är inga billiga saker att investera i. Om man som privatperson ska borra i lite betong för uppsättning av saker på väggarna osv så räcker det med en Bosch borrmaskin med slagborr funktion i.

Dom större maskinerna om man ska borra ordentligt i sin betong är bättre att åka och hyra istället för att köpa...

Jag hade en så kallad "borrhammare" när jag arbetade som betongborrare och den kostade si så där 25 000 kronor och det är inte något jag rekommenderar en privatperson att köpa....

HYR eller låna en sådan maskin dom få gångerna man ska göra större borrningar i sin betong.
    Senast redigerat av Peter den 2007-01-13 klockan 12:Jan. Anledning: Stavar som en kråka

Reg.datum
    b 2006

Standard

Finns inget annat än Hilti som gäller om man ska borra i betong, skulle inte tveka en sekund att hyra en Hilti om jag ska hänga upp mer än 2 tavlor :P

Sist jag hyrde en Hilti gjorde vi det på Hiltis egna butik, vet dock inte hur pass utbredd den kedjan är, en av de större Hiltimaskinerna över helgen gick på 220kr + moms.

Att arbeta med riktiga verktyg är A och O, allt blir så mycket roligare.

Vanliga Bosch har också fina prylar men jag föredrar deras PRO serie, bastanta grejjer som klarar vad som helst.

Glöm Biltema, BestTools, CoTech och allt vad de heter.

Bosch, Makita, Hilti, Festool eller Black & Decker har jag erfarenhet av och de fungerar alltid

Standard

Ångrar att jag var naiv och köpte en slagborr för några år sedan. Önskar jag lagt dom pengarna och lite till på en borrhammare.

Reg.datum
    b 2006

Standard

I helgen var det dags igen, skulle borra i betonggolv.

GÖBY hyr också ut maskiner, osäker dock på hur utspridda även dem är

Blev en bosch pro denna gång, usch och blä säger jag bara, vilken skillnad det är på Hilti, fick åka och byta maskin.
    10st hål 25cm ner i betonggolvet så luktade bosch;en illa efter det första.

Reg.datum
    b 2006

Standard

Det dyker upp Hiltimaskiner ibland på Tradera, det är värt att slänga in ett bud :-)

Liknande ämnen

1. Vilket golv på betong?
    Av MarikaK i forum Golv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 11:Oct
  2. Borrmaskin
    Av Husmusen i forum Verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 09:Dec
  3. Rätt läge att köpa nu?
    Av Jon i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 8