Resultat 1 till 4 av 4

Standard Märklig doft?

Vi har just skrivit kontrakt på ett radhus från -66, en besiktning har gjorts med oss närvarande. Inga fuktindikationer eller andra anmärkningar MEN jag känner en stark lukt. En lukt som jag inte kan sätta fingret på vad det är. Det är inte unken mögeldoft, inte källardoft. Mer som en konstig blandning av damm, ister och farmors gamla tvål! Doften är skarp. Till råga på allt är sambon utan luktsinne. Jag påpekade lukten för besiktningsmannen samt nuvarande ägaren och ingen av dem kände något, utan konstaterade att kvinnor ofta har bättre luktsinne. Fuktmätaren visade inget.

Efter jag har vistats i huset känner jag mindre stickningar i halsen och får som en känsla av en beläggning i munnen. Jag vill liksom skrapa ren tungan! Jag funderar på om det är alla dessa gamla möbler, gamla tapeter, ingrott fett som gör detta. Har någon hört talas om något liknande och har tips på vad det kan bero på?

Vi har fram till den 18:e på oss. Ska vi lita på att inget mögel finns, och hoppas att lukten försvunnit efter flyttstädning, omslipning av alla golv, ytskiktsrenovering?
    /Katarina

Reg.datum
    b 2011

Standard

Det är solklart att det är linolium-mattorna på golvet som luktar. Ta bort allt linolium - 70-tals-golv, och lukten försvinner. Någon annan lukt än mögel och jordkällare - som är naturliga lukter......gamla linoliumgolv luktar inte naturligt och därför kan man känna lukten i munnen... på något vis, men så är det.

Har ni redan skrivit kontrakt så är ni bundna, men annars är en sån lukt ett riktigt bra argument att pruta - alla andra spekulanter känner samma lukt och backar köpet eller prutar kraftigt. Ta bort alla plastmattor i radhuset och byt dom mot parkett eller klinkers (naturligt material) så försvinner lukten.

Standard

Hej ! nu var det ett tag sedan du skrev din tråd. Hur gick det? Vad hittade ni? Vi har sanerat källaren, där det var fukt, och nu känns den bra. Experter på besök tycker källaren luktar mycket bra, dvs. inget mögel. Har bekymmer med något på entréplan som jag inte direkt kan säga att det luktar men får besvär i luftvägar och ögon av. Experter känner ingen mögellukt eller någon lukt alls. Gubben tycker det är torrt i luften men får inga besvär. Vore intressant att höra vad ni hittade.

Standard

För att få ut kondensen som skapas när värme möter kyla, så måste det vara en luftspalt (minst 2 cm) mellan innervägg (värme) och ytterväggen i siporex (kyla).????

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare