Resultat 1 till 6 av 6

Standard Dränering av källare!

Hej!

Tänkte dränera källaren nu till våren när all snö försvunnit. Men har lite funderingar ang isoleringen. Jag tänkte köra på pordrän skivor 100mm för att få ut fukten ur väggen (eller vad man nu kallar det) Sen undrar jag om jag kan köra vanlig cellplast 100 eller 200mm utanpå det? Eller är det bättre att köra 200mm pordrän?

Det är ju en avsevärt billigare lösning att köra med cellplasten utanpå om det går, så vad tycker ni experter?

Källaren är ca 2.4m djup och drygt 40löpmeter som ska isoleras o dräneras.

Det ska ner nya dränerrör i marken samtidigt naturligtvis

Standard

Kör du med ett system, Pordrän,,, Finns även Isodrän att jämföra med... Glöm inte den viktiga fiberduken oxå, annars täpps porerna till i skivorna.....

Standard

Skillnaden mellan pordrän och isodrän verkar vara olika för varje person man pratar med och vilken säljare man pratar med. Så är nog i stort sett samma resultat på båda. Pordrän får jag lös lite billigare så blir att köra på den. Ingen har hittils kunnat lägga fram teknisk bevisning på vilken av dom som är bättre och dom som kör med sina system får ett bra klimat och fungerande system till källaren så verkar vara lika.

Fiberduk och sådant har jag koll på. Det är just det här med cellplasten som jag har lite funderingar om. Utifall att jag kan köra 100mm pordrän för att få ut fukten och sedan kör jag resten 100 - 200mm cellplast för att isolera ännu mer. Eller är det något som blir sämre med det?

Reg.datum
    b 2011

Standard

Skillnaden mellan Podrän och isodrän.....Jag har en nära vän som driver ett företag med att isolera källargrunder och han anser att Podrän är originalet och då givetvis det bästa. Jag har inte kunskap att motbevisa hans påstående. Hans firmabilar, bobcatar och grävmaskiner är fullsmetade med Podränklistermärken som smälter in i hans företagslogga. Det är ju då ganska givet vad han har för åsikter om Isodrän....

Sen är det så, att på 2 m djup så är det konstant +4 grader året runt - precis som det är i havet (som vi fick lära oss i skolan). Därför behöver du bara isolera mot den kylan. 10 cm Podrän måste du ha för dräneringen och som ett kapilärbrytande material. Som en bonus så får du dessutom en viss isoleringseffekt som motsvarar halva tjockleken, dvs motsvarande 5 cm frigolit. Om du sen kompletterar ovanpå med ytterligare 5 cm markisolerings-skivor (rosa eller ljusblå cellplast) så räcker det för att isolera mot dom 4 +graderna på det markdjupet.

Det blir verkligen inte sämre med att lägga 10 - 20 cm frigolit ovanpå Podränskivorna - frågan är bara hur många år det ska ta innan du kan räkna hem kostnaden för dom cm extraisoleringen, med vad du minskar utgifterna i uppvärmning.

Det som man normalt bygger upp ett gjutet källargolv med är 10 cm Podrän och ovan på det lägger man 5 cm markisolerings-skivor, alltså dom rosa eller ljusblå cellplastskivorna. Dom finns även i ljusgul/beige färg, men dom finns inte i den kritvita färgen som vanlig frigolit är. vanlig vit frigolit har något sämre isoleringsvärde. Sen är det bara att armera och slaska på med en 10 cm betongkaka.
    Senast redigerat av Tyresö den 2011-02-25 klockan 18:Feb.

Standard

Var mer väggarna jag tänkte nu Fast kanske är samma sak där att det inte behövs så mycket isolering?
    Men där kommer ju en del ganska nära marknivå så då bör jag väl ha mer isolering än nere i plattan. Det var det jag tänkte på.

Reg.datum
    b 2011

Standard

Jo, du resonerar helt rätt. Ju närmare eller ovan marknivå behövs mer isolering än på källargolvsnivå.

Liknande ämnen

1. Dränering dagvatten
    Av Raffe79 i forum Utomhus
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 16:Feb
  2. Dränering av hus
    Av Jazz i forum Fukt, radon & mögel
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 18:Nov
  3. Husköp ? Dränering ja/nej.
    Av Rodde i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 0