Resultat 1 till 4 av 4

Standard lån med säkerhet i form av en villa som köpts med bolån?

Hej,

Har följande fråga om hur det fungerar med bolån:

Låt oss säga att jag har köpt ett hus för 3 miljoner varav 20% (dvs 600,000) var min kontantinsats, och resten - bolån. Jag undrar om det är möjligt t ex att få ett nytt lån med mina 20% i huset som säkerhet. Alltså ett nytt lån på ca 600,000 med hjälp av det här huset?

Tanken är att använda de här pengarna som kontantinsats för att köpa ett hus till: alltså ta de här 600,000, få ett nytt bolån och köpa ett nytt hus.

Kan sådant vara möjligt i praktiken? Finns det något jag kan läsa mer om det?
    Tack på förhand!

Reg.datum
    b 2008

Standard

I och med den nya lagen om belåningstak på fastigheten upp till 85% så innebär det i praktiken att du kan låna 2.550.000 kr vilket då ger en kontantinsats på 450.000 kr.
    Att låna mer än så går säkert också bra men då kan det bli tal om lån till lite sämre ränta. Jämför privatlån här.
    Hur som helst ser jag ingen poäng i att försöka låna mer via den delen du lagt i kontantinsats, det blir liksom inte större låneutrymme ändå.

Men ta en diskussion med din bank, har en känsla av att bankerna inte vill ha ett bolånetak och kommer att hitta vägar runt detta...

Standard

puttel, tack för svaret! Vad tror du förresten: vilka chanser har man att få ett bolån till en annan villa, om min första fastighet är belånad med två lån, och jag får 450000 via ett lån därifrån. Vill alltså använda de här 450 tusen + ett bolån till för att köpa en annan fastighet. Skulle sådant vara möjligt?

Tack!

Reg.datum
    b 2008

Standard

Det går inte att svara på generellt, du måste prata med banken.
    De tar ju hänsyn till ett antal faktorer som inte är kända i den här tråden som er inkomst mm.

Lycka till!

Liknande ämnen

1. Problem med mäklare
    Av volvis i forum Mäklare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 18:Feb
  2. Spara till kontantinsats med CSN lån
    Av patrick_p i forum Ekonomi
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-12, 18:Apr
  3. Någon som delar borrhål med grannen ?
    Av tlinn i forum Värmepumpar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 16:Jan
  4. Bygga villa med stora fönster
    Av Aleksandra i forum Fönster & dörrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 09:May
  5. Bolån med betalningsanmärkning?
    Av Löken i forum Ekonomi
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 09:Feb

Behörigheter för att posta