Resultat 1 till 3 av 3

Standard Problem med mäklare

Jag och min sambo kontaktade mäklaren i fråga augusti 2010 angående hjälp med att genomföra ett köp av en lägenhet som vi köper av en god vän.
    Vi frågade om han kunde hjälpa oss med erforderliga papper då vår långivare SBAB kräver att en mäklare genomför affären.
    Vi fick då till svar att det kunde han hjälpa oss med.

Köpekontrakt skrevs och mäklaren skulle skicka in dokumenten till SBAB omgående.
    Vi bad mäklaren att meddela oss så fort vi blev medlemmar i föreningen så vi kunde säga upp vår nuvarande lägenhet, detta skedde inte.
    Vi fick reda på detta när vi besökte Brf angående parkeringsavtal, då hade vi varit godkända medlemmar i 2 veckor redan.
    Dagar blev till veckor och veckor till månader, trots påstötningar av både oss som köpare och av säljaren så blev bara en del dokument inskickade, han har dessutom ljugit säljaren rakt upp i ansiktet om att han skickat in resterande dokument
    men efter att jag kontrollerat med SBAB så är inga nya dokument inskickade!

Jag har fått ringa dagligen både till SBAB och mäklaren och kontrollera och trycka på för att det skall hända något.
    Fick senast idag (25/10-2010) eventuellt ett genombrott då jag samtalat med SBAB om vårt ärende och bett dem kontakta mäklaren för att påtala vilka dokument som saknas (objektsbeskrivning, bevis på medlemskap samt fullt förmedlaruppdrag).
    Mäklaren har för övrigt förklarat för mej att SBAB är amatörer som kräver dessa dokument, sen har han ändrat sig och sagt att han förstår inte vilka dokument det är som SBAB kräver.
    Sen ringde SBAB:s representant upp mej och då fick jag hör att mäklaren är sur på oss för att enl. honom har vi endast tecknat ett "skrivarjobb".
    Då jag är lekman inom området och mäklaren troligtvis kan sitt jobb (tveksamt) borde ha upplyst om att det är mer än ett skrivaruppdrag då jag bett honom skicka in de dokument som SBAB kräver.
    Nej istället har han förhalat hela processen och suttit och surat på sitt kontor! Han som professionell mäklare borde naturligtvis upplyst oss om att vi behöver beställa en annan tjänst av honom då vi dagligen tjatat om att SBAB saknar dokument.
    Jag har sagt åt honom att vi naturligtvis betalar det arvode han skall ha för att utföra det SBAB kräver.
    Den 1 december är vår lägenhet uppsagd till och jag, min sambo och vår son på 1,5 år riskerar nu att bli bostadslösa pga. att mäklaren inte sköter sitt jobb som mäklare.

Jag har nu anmält honom till Fastighetsmäklarnämnden,
    Nån som har tips på hur man ska få honom att göra sitt jobb???

Standard

Tråkigt! Jag blir också lite förvånad över det sätt som ni blivit behandlade. Detta bör mäklaren och långivaren kunna reda upp. Du som kund har anlitat en mäklare och en långivare för att de skall hjälpa dig med affären och detta bör de absolut kunna få till. Långivaren är dessutom en väldigt seriös aktör som mig veterligen brukar stå för god service och kvalité. Jag tror det har blivit något missförstånd någonstans.

Trist för er som hamnat i kläm.

Standard

Jag har en liten undran...... Hur har det gått????
    Följ gärna upp skapade trådar......
    Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse!

Liknande ämnen

1. Problem with activation
    Av emmontagu i forum Fukt, radon & mögel
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-06, 08:Jul
  2. Problem with activation
    Av ameliabe i forum Ekonomi
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 01:May
  3. el element problem
    Av SilvR i forum El