Resultat 1 till 8 av 8

Standard Bästa uppvärmingen?

Om man ska bygga ett nytt 1-plans hus på ca 116 kvm. med mark på platta och golvvärme, vad är bästa uppvärmingen? Jordvärme, luft/värmepump eller nåt annat?

Standard

Statistiskt så väljer de flesta nån form av värmepump idag. Om det sedan är Luft/Jord eller bergvärme man sedan kopplar värmepumpen till beror väldigt mycket på förutsättningarna.

Reg.datum
    b 2007

Standard

Hej
    Mitt tips är helt klart bergsvärme om möjligt.. Men SNÅLA INTE.. köp heldre en modell större kostar kanske 10000kr mer än den modell "dom" rekomenderar..

Jag köpte en 9kw istället för 7kw och är grymt nöjd jag går aldrig på tillskott (elpatron)
    Vilken han räknade med att göra ca 7% vid en 7kw..
    Mitt hus är ca 100kvm och "knappt" isolerat.. jag har en värmekostnad under vinterhalvåret på max 250kr/mån.
    Så jag är riktigt nöjd.
    bilder mm finns på hemsidan..
    http://home.swipnet.se/dvd2/hus.htm

Standard

Värmepump, vattenburet: slingor eller radiatorer. Slingor i platta är rätt vanligt idag. Bergvärme är inte lönt i södra halvan av sverige. Kostar väldigt mycket. När den lilla summa man sparar per månad kvittat ut een extra investeringen, ja då är det dags att borra igen eller köpa ny pump.

Skumt att ingen ställer tillverkarna mot väggen!

Reg.datum
    b 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av fiagumman Visa inlägg
    Om man ska bygga ett nytt 1-plans hus på ca 116 kvm. med mark på platta och golvvärme, vad är bästa uppvärmingen? Jordvärme, luft/värmepump eller nåt annat?
    Som du skriver att du ska ha platta och "golvvärme" i huset, så värmer det mycket bra som det är, men ett tillägg är inte dumt alls, jag hade kompleterat med en luftvärme pump + självdrag. Men det förutsätter att du väljer värmegolv i alla rummen, bästa är att lägga vattenburet över hela huset och driva det med solfångare + alternativt uppvärmnings sätt. och med solfångare kan du värma upp ditt badvatten också....

Men det är ju alltid plånboken som avgör...........
    Är den ganska tom så är ved/luftvärme pump ett bra alternativ...

Vad som behagar bergsvärme så börjar man höra att det inte är så bra för alla hus... men det finns givetvis dom som är supernöjda med det, men det är ju en ganska kostsam historia och strular det efter några år och garantierna är slut så kan det bli ganska dyrt.... så jag personligen kommer inte att borra i den närmaste framtiden.....
    Senast redigerat av Peter den 2007-07-03 klockan 14:Jul. Anledning: Skriver lite till

Standard

Citat Ursprungligen postat av baknur Visa inlägg
    Värmepump, vattenburet: slingor eller radiatorer. Slingor i platta är rätt vanligt idag. Bergvärme är inte lönt i södra halvan av sverige. Kostar väldigt mycket. När den lilla summa man sparar per månad kvittat ut een extra investeringen, ja då är det dags att borra igen eller köpa ny pump.

Skumt att ingen ställer tillverkarna mot väggen!
    Borra nytt hål? Bättre det än att man måste byta ut ALL mark som man sugit ur energin ur eller det värsta om man mäste byta ut ALL luft som man sugit ur energin ur! Då blir det jobbigt!!

RÄTT DIMESIONERAD ENERGIBRUNN TAR INTE SLUT!

mvh
    Thomas THL

Reg.datum
    b 2006

Standard

Hár fått en värmepump installerad nu och det ska bli spännande och se hur det blir med el kostnaderna denna vintern.. hoppas på lite billigare.....

Standard

Citat Ursprungligen postat av Renovering Visa inlägg
    Mitt hus är ca 100kvm och "knappt" isolerat.. jag har en värmekostnad under vinterhalvåret på max 250kr/mån.
    250kr/mån bor du i thailand eller?

Liknande ämnen

1. Hur kan vi bygga ut uppåt på bästa sätt?
    Av jander i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 12:Jan
  2. Bästa gräsklipparen?
    Av Linda i forum Utomhus
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 08:May

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg