Resultat 1 till 2 av 2

Standard besiktning före eller efter kontrakt

Hej,

Vi hoppas snart köpa ett hus som inte är besiktiat. Vi vill naturligtvis göra en besiktning men funderar på om det är till våran fördel att göra beiktningen innan eller efter vi skriver kontrakt. Jag har tänkt på två saker:

1) Om vi inte skrivit kontrakt kan ju någon annan faktiskt komma och köpa huset genom att lägga ett nytt bud över vårat...

2) Å andra sidan om det uppkommer några fel så har vi ju möjlighet att häva köpet om vi har kontrakt men det kan vara svårare att pruta ner priset eftersom kontraktet redan är skrivet och jag misstänker att vanligen är klausulen skriven så att man får häva köpet men inte att priset kan ändras eller hur?

Är det någon annan som har funderat på detta eller har erfarenheter vad vi ska argumentera för i detta fallet? Det kan vara viktigt att veta att det finns andra intressenter på huset.....

//J

Standard

Normalt besiktar man huset efter köpekontraktet med en klausul om eventuell hävning av köp precis som du säger. Om man väljer den vägen kan man ha sämre möjligheter att pruta på priset men tänk på att rätten till prutning inte försvinner för det.

Om jag hade hittat det huset jag ville ha så skulle jag ha skrivit kontraktet så fort som möjligt för att inte riskera att tappa huset till någon annan. Hur bråttom man ska ha o skriva på kontraktet beror givetvis på hur populärt huset var vid budgivningen. Står det 10 st på kö bakom som gärna vill ha huset så är det ett stort risktagande att vänta.

Liknande ämnen

1. Pruta efter besiktning
    Av ferret i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-24, 09:Sep
  2. Pruta efter besiktning av hus?
    Av Tessa i forum Besiktning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 13:Jun
  3. Tvätta huset före målning?
    Av Feel i forum Måla & tapetsera
    Svar: 1