Resultat 1 till 2 av 2

Standard Dålig inforamtion av mäklare, eller?

Hej,
    Vi var på husvisning för några veckor sedan, brunnsgränd 8 i täby kyrkby. Huset var under stort renoveringsbehov men vi tänkte ändå att det hela kunde bli bra och påbörjade budgiviningen. När vi till slut vunnit budgivningen och skulle skriva kontrakt får vi reda på att SL planerar en utbyggnad av järnvägen som ligger i angränsning till tomten. Utbyggnaden skulle innebära ytterligare ett spår och en fördubblad trafik utanför tomten. Vi kände att mäklaren borde ha informerat oss om detta varpå vi hoppade av affären. Vad tycker ni? Skulle vi ha tagit reda på detta själva?

Standard

Vilken tråkig situation. När jag har köpt hus har jag kollat med kommunen om väg- och detaljplaneringsplaner, men det beror också mycket på att jag själv inte vill ha en motorled eller fullt med villor runt mitt eget hus. På kommunen finns ju alla planer och regler för området, vilket kan vara bra att ta reda på hur som helst, särskilt om det var ett renoveringsobjekt (vilka regler för det detaljplanerade området finns etc.). Sedan kan jag tycka att mäklaren borde ha informerat om detta, men om det inte drabbar själva fastigheten direkt kan jag inte tro att det finns några krav från mäklarens sida att informera om detta. Särskilt inte om det redan fanns tågspår utanför tomten. Tyvärr är det inte alltid lag och det som borde ha gjorts samma sak.

Det var ju tur att ni fick reda på informationen innan ni skrev på kontraktet. I och med att så skett har det ju inte påverkat er investering, även om jag förstår att ni är besvikna och att det tar tid och engagemang att gå igenom budgivning med allt vad det innebär. KOlla med kommunen innan nästa visning- det är mitt tips. Om ni är intresserade av täby kyrkby-området så kan ni skaffa kartor med planering för utbyggnader etc där redan nu och kika på var de hus som finns till salu ligger. Då vet ni hur området påverkas framöver redan innan ni går på visningen!

Liknande ämnen

1. Köpa hus genom mäklare eller själv?
    Av Ylva i forum Mäklare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-24, 09:Sep
  2. Tecken på bra eller dålig ventilation?
    Av Lenalarsson i forum Ventilation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 08:Oct
  3. Dålig lukt i nyköpt hus
    Av Yannick i forum Bygga hus & hustillverkare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 06:Jul
  4. Dålig badrumsrenovering av hantverkare
    Av Kingen i forum Juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 14:Mar

Behörigheter för att posta