Resultat 1 till 4 av 4

Standard Måla gammal trämöbel

Hej alla,
    Jag har en gammal fin trämöbel som jag fått av mina föräldrar för länge sen. Det är en bänk med förvaring kan man säga, alltså perfekt att ha i hallen tycker jag.

Nu till saken, möbeln är målad brun i efterhand och från början i original var den röd. Det finns lite repor och den är kantstött på sina ställen.
    Jag vill måla om den i vit färg så jag undrar dels vilket förarbete jag måste göra, slipa mm.?
    Dels vilken typ av färg jag ska använda mig av och slutligen vad ska jag applicera färgen med för att få ytan så jämn och fin som möjligt?

Tacksam för alla svar jag kan få!

Standard

Ju mer gammal färg du orkar slipa bort, desto bättre resultat blir det. Slipa så mycket du orkar, spackla över sprickor och ojämnheter, slipa, spackla och slipa igen. Spackla lite till om det behövs och slipa igen och när du är nöjd så slipar du lite till. Börja med ett grovt sandpapper och byt till finare vartefter du slipar. Måla med pensel. Matt eller blank färg är en smaksak.

Standard

Det är riktigt att förarbetet skall vara noggrannt för att få det bra. Slipa helst ner till ren träyta.
    Sedan kan du använda dig av en grundfärg om du vill men det går också att använda "huvudfärgen" direkt.
    Ex.vis Lady Classic 40 går bra att använda sig av. När du stryker första gången så kan du blanda i lacknafta i färgen (ca 1 / 10 blandning).

Stryk sedan ytterligare 2 gånger med färgen men denna gången utan lacknafta i färgen.

Det finns en liten filtroller som du kan använda dig av när du lägger på färgen, den ger en jättefin yta på möbeln. Om du köper rollern ny så tvätta den först så att du får bort eventuellt lösa trådar från rollern.

Lycka till!

Standard

Tack för era svar!
    Jag har nu börjar slipa möbeln och ska testa att måla med en sån liten roller.
    Vi får se om jag kanske lägger ut en bild på den här när jag är färdig.

Liknande ämnen

1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-10-27, 11:Oct
  2. Gammal ålakällare
    Av Helena möllan i forum Fukt, radon & mögel
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 16:Mar
  3. Måla glasfiberväv?
    Av I-B i forum Måla & tapetsera
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 11:Feb
  4. Måla barnsäng