Resultat 1 till 12 av 12

Standard Åkgräsklippare!

Okej - gräset växer så det knakar och jag springer med min handjagare. NÄ - så illa är det inte, men lite sugen blir jag ju på de där åkgräsklipparna. De är dock inte gratis. Särskilt inte en frontklippande maskin. SÅ min undran. Hur mycket bättre är en frontklippande maskin, och hur mycket underhåll behöver sådana maskiner.

Standard

Pappa min har en husqvarna midjestyrd med frontklippare, den verkar hålla hög kvalité, väldigt smidig att köra också, dock har jag tyvärr inga andra åkgräsklippare att jämföra mot

Standard

Ja det är ju drömmen att ha en sådan! Kollade på Partners på lantmännen igår. de hade klipparen i mitten av maskinen - måste vara svårt i hörnor och vid rabatter? Men de kanske är okej ändå?

Standard

Har erfarenhet av Partner, en äldre modell, och tycker den är pålitlig. dock blir det, som du säger, lite svårt att komma nära planteringar och träd, samt vid kanter. den är bäst för större ytor som ska täckas på kort tid. Håller bra och har mycket litet underhåll. Bra i prisklassen också.

Standard

Jag är väldigt sugen på att köpa en åkgräsklippare men har en ganska begränsad budget för det.
    Den billigaste jag har sett är en Stiga ligger runt 12.000 kr vilket ju är ett kanonpris jämfört med de flesta andra.
    http://www.cheapy.se/webapp/wcs/stor...10551_30536_46

Frågan är vad är det man inte får med en sån billig modell jämfört med de dyrare?

Standard

Frontklippare är som sagt ofta lite dyrare. men de kommer verkligen fram överallt, i hörn och vid svängar. Bästa fördelen med åkgräsklippare i mitt tycke är att det inte känns jobbigt att klippa gräset! det är rätt kul faktiskt... och skaffa hörselskydd med inbyggd radio så blir det hela en härlig stund!

Standard

Jag har en Parnter och många stora gräsytor. Det funkar fint! Var också prisvärd, men såg nu att de gått upp en del i pris. Den låter ganska mycket dock, men det gör nog alla åkgräsklippare. VIll själv hemskt gärna ha en automatisk gräsklippare som vandrar runt på gräsmattan. Är det någon som har en sådan och kan säga hur bra sådana funkar?????

Standard

Det är förstås också en idé - en automatisk en. Ska titta på sådana också tror jag. Nu är säsongen kanske snart över, men desto bättre. Det går kanske att få något på rea.

Standard

Hej, nu e de bara några månader kvar till grässässongen... Yes....
    En frontklippare är för mig den optimala klipparen då man som sagts kommer åt överallt...
    Jag har haft förutom några "Gå bakom" 4 st åkklippare... Först en Norlett 5hk med midjeaggregat,,, skar i motorn, (Briggs)
    Skaffade mig en beg, Murray 5 hk med midje.... den drog mer olja än bensin.... skrotade den (trodde jag, men det kom en man och ville ha chassiet)...
    sen blev det en Stiga Villa 8 hk, frontbord, 92 cm bredd 5 vxl fram 1 vxl bak...
    Sålde den på blocket för ett par år sen till förmån för en beg, 12,5 hk Stiga Villa med HST... (Hydrostat) 107 cm klippbord.... Oj oj vilket åk... :P

Mitt tips till den som är intresserad, det är att kolla på annonser på vintern... Alltid går det att göra något fynd någonstans.... Köp inte för stor eller för bred maskin om ni inte har nytta av det.. jag har ju 107 cm bord... men jag har oxå relativt släta tomter att klippa.... 92 och 85 borden är bättre då det är lite kuperat eller mycket svackor i mattan...
    Problemet med mittmonterade bord är ju om det är svackor.... då går inte aggregatet ner ordentligt utan just i dessa blir det långt gräs.

HST skrev jag... Hydrostat, det är nog en av guds bästa uppfinningar, ingen traditionell växellåda utan en pedal som man trycker framåt eller bakåt.... Det funkar kanon när man har mycket fram och back...

Kom ihåg att serva klipparen på vintern... själv e jag kanske överdrivet larvig men jag vaxar även allt synligt.. Lättare att hålla den ren då....
    Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse!

Reg.datum
    b 2011

Standard

Jag skulle kunna tänka mej att ha ett smalt klippbord till en åk-klippare, så får man i sej fler öl under tiden man klipper gräsmattan. Fast mot slutet så skulle nog det bredaste klippbordet behövas...

Standard

Åh jösses, det var en gammal tråd ser jag nu..
    Som man odlar får man skörda

Reg.datum
    b 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av odlarjoel Visa inlägg
    Åh jösses, det var en gammal tråd ser jag nu..
    Jag håller med dej, en pensionerad tråd. Men, inte skördar man en uppvuxen gräsmatta?

Skörda gör jag och skatorna i våra körsbärsträd.

Liknande ämnen

1. Försäkra åkgräsklippare
    Av Johannes i forum Försäkringar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 14:May
  2. Åkgräsklippare
    Av Thomas i forum Utomhus
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 21:Aug

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar