Resultat 1 till 7 av 7

Lightbulb Bergvärme + timavläsning

Det har blivit väldigt populärt bland våra politiker att prata om timavläsning på el, därför har jag en liten fundering.
    Om det blir så i framtiden att dom inför timavläsning på el så borde det leda till lägre elpriser på nätterna och högre elpriser under dagen. Skulle det i så fall löna sig att koppla bergvärmepumpen mot en ackumulatortank och via en timer bara låta den gå på nätterna?

Standard

Frågan är för min del i alla fall HUR jag med en timavläsare vet när elpriset är lågt. Sedan kommer då frågan hur man i så fall kan reglera elförbrukningen i huset på ett enkelt sätt för att kunna nyttja denna info. Om det går att ordna praktiskt så borde det gå, förutsatt då att acktankar finns. Eller?

Standard

Som jag förstått det skulle timavläsning leda till billigare ström nattetid (lägre efterfrågan) samt troligen högre elpris än nu under dags och kvällstid.

Standard

Kul idé
    Är inte jätteinsatt i detta men det borde ju kunna fungera men får man inte en del värmeförluster till ackumulatortanken? Då kanske det är ändå blir ett nollsummespel..det du tjänar genom att köra värmepumpen på natten förlorar du i värmeförlust till ackumulatortank?

Det är nog riktigt att elpriset kommer att vara lägre på nätterna i alla fall men är som sagt lite tveksam om det är en lösning som fungerar.

Standard

En ackumulatortank går ju att isolera ganska bra men värmeförluster finns förstås ändå, sen är en bergvärmepump inte tänkt att användas på det här sättet, så jag är lite osäker om den på något sätt kan bli överbelastad eller ta skada på annat sätt med en sån här lösning.

Standard

Men hur fungerar det där med timavläsning då? Handlar det om att jag, om jag valde det, skulle få fasta lägre priser på vissa tider?
    Ni har nog rätt med det där med acktankar misstänker jag - att det kostar energi att lagra (värmeförlust då). Det är jag inte så bevandrad i. Det jag blev nyfiken på var just timdebiteringen, så ni får ursäkta att mina inlägg kanske inte är så upplysande utan mer nyfikna!

Standard

Lite svårt att veta då det inte är infört än, men som jag förstått det så är det ett rörligt elpris. Skillnaden mot idag så är det röliga elpriset ett genomsnittspris för hela dygnet hos nordpol/elbörsen, men med timavläsning blir det ett genomsnittspris på vad elen kostat den senaste timmen hos nordpol/elbörsen...

Liknande ämnen

1. Installera bergvärme - frågor
    Av Gr8 i forum Värmepumpar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-06, 10:Jul
  2. Felaktigt installerad bergvärme
    Av BIF i forum Värmepumpar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 20:Mar
  3. Bergvärme i nytt hus?
    Av Egersson i forum Värmepumpar
    Svar: 1