Resultat 1 till 6 av 6

Standard Vad gäller vid in/utflyttning från hus.

Hej
    Är ny på forumet och inviger med en lite halvakut fråga. Hoppas den kommer rätt.

Flyttar snart från vår villa till en större villa och har lite funderingar kring detta.
    Vad får vi ta med oss vid flytt?
    Det vi funderar på nu är gardinstängerna, taklampor, betongplattor som ligger staplade i en hög och grus som ligger på en presenning i en hög under plattorna.

Vad har vi för rätt i nya huset.
    Kan vi kräva att den stora poolen är igång och fräsch eller är det ok att den står igenslammad? Om vi kan kräva att den är igång vad har vi för rättigheter och möjligheter att kräva detta. Flyttar nu i sommar så det hade varit bra om poolen går att använda.
    Gräsmatta och trädgård, skall vara avstädat står det. Vad betyder det? Skall gräsmattan vara klippt? Hur ovårdad får den vara?

Om det är trasiga saker inomhus eller det är dåligt städat eller ligger skräp kvar på tomten hur går man till väga för att få ordning på detta utan att riskera att stå där och behöva betala allt själv?

Som ni ser, många frågor.
    Hoppas någon orkar och kan svara på mina frågor. Gärna med länkar eller hänvisningar till tillförlitliga källor.
    Tack på förhand.

Standard

Oj det var många frågor.
    Det brukar ju vara så att allt som är anlagt och riggat för att vara på eller till hus och tomt ska vara kvar. Sedan ska ju allt vara avstädat....
    Poolen går väl inte att begära att den ska vara igång. Avstädning betyder inte att något är igångssatt, utan den ska väl vara i det skick som ni funnit den i när ni köpte huset samt avstädad? Jag skulle själv definitivt inte kräva att någon gör något annat än ser till att poolen är ren. Det är ju inget hotell.... Ni har haft undersökningsplikt och det ger er kravet att kolla att systemet och allt fungerat - så det kan jag inte tänka mig att det skulle vara något krav.

Jag tycker det låter pätimeteraktigt att säga att man blir sur för att gräset inte klipptes senaste veckan. Det är inte heller städning, då städning handlar om saker. OM det däremot ligger prylar överallt så blir det ju en annan fråga.

Om avstädningen inte verkar okej, så säger man till när köpebrevet och själva överlåtelsen sker så får en diskussion ske då. Det kan handla om prisnedsättning eller att säljaren åtar sig att fixa det som du inte är nöjd med.

Det verkar som om du kanske vill reda ut mängder med detaljer. VIssa är så, andra är lite mer överseende. Om du är osäker, så finns det bara ett bra sätt att lösa saken - tala med säljaren och skriv in det ni kommer överens om i kontraktet. så är ju problemen lösta en gång för alla....

Detsamma gäller vad ni tar med er. Gruset tillhör troligast fastigheten då det lämnats på själva tomten för att användas där. Plattorna är gränsfall. SJälv är jag en generös person och hade aldrig någonsin tagit med mig vare sig plattor eller grus, särskilt inte om det fanns där när huset visades. Det ger bara sura miner även om ett rättsfall kan ge en rätten kanske. Skriv in i kontraktet att ni tar med er det, så slipper ni fundera.

Några källor har jag inte. De lagar och regler som finns ligger ju i jordabalken. Sedan har ju inte ARN något med detta att göra, så det är väl till att titta på domslut från rätten om man vill vara riktigt säker. Men det kanske någon annan har.

Standard

Tack för det utförliga svaret.
    Huset vi lämnar kommer naturligtvis ha lagom klippt gräsmatta men då huset vi skall flytta till inte har fått sitt gräs klippt i år känns det som om vi riskerar att behöva köra av allt med lie när vi flyttar dit om 3 veckor. (Det är på sina ställen snabbväxande växter av något slag som spritt sig till gräset och nu har meterlånga stammar.)
    Poolen var bottenfrusen när vi köpte huset och blev då muntligen lovade att den skulle vara igång när vi flyttade in, men det finns inget skrivet om detta.

Hade tänkte lämna massor med bra saker här men köparen har prutat ner priset väldigt så det känns inte roligt att vara generös mot dem. Säljer enbart för att få det avklarat och slippa tänka på huset i sommar.

Vi får helt enkelt se hur det går. Är lite tråkigt att det kanske tar hela sommaren att få ordning på gräsmattan bara nu när den fått växa så väldeliga, avkapade stammar är inte så skönt att gå barfota på.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Här kan du läsa om mer i detalj vad man får ta med från huset:
    http://www.maklare.se/Artiklar/Inven...adsforsaljning
    http://www.maklare.se/Artiklar/Ingarpamark
    Kan vi kräva att den stora poolen är igång och fräsch eller är det ok att den står igenslammad? Om vi kan kräva att den är igång vad har vi för rättigheter och möjligheter att kräva detta.
    Grundregeln när man köper en villa är att den köps i befintligt skick om inte annat avtalas så dina möjligheter att få en ren o fin pool tror jag är små om inte säljaren åtar sig att göra det.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Puttel Visa inlägg
    Här kan du läsa om mer i detalj vad man får ta med från huset:
    http://www.maklare.se/Artiklar/Inven...adsforsaljning
    http://www.maklare.se/Artiklar/Ingarpamark

Grundregeln när man köper en villa är att den köps i befintligt skick om inte annat avtalas så dina möjligheter att få en ren o fin pool tror jag är små om inte säljaren åtar sig att göra det.

Tack för länkarna, precis detta jag letat efter men inte funnit.

Verkar som om vi får fixa de trasiga delarna på poolen och sedan chocka den med medel så den blir badbar snabbt.

Standard

SYnd att ni inte fick in det i kontraktet -. det där med poolen. det brukar ju också tydligt stå i avtalen att inga muntliga avtal eller andra avtal (ens skriftliga) gäller mellan parterna, om jag kommer ihåg rätt.
    SKulle nog prioritera att få igång poolen om jag var du - det låter görhärligt!
    själv har jag bara en läckande badtunna.

Förstår också att om huset ni sålt är nedprutat tillräckligt så blir det lite småsnålt. Man vill ju inte lämna efter sig saker man kan behöva och som har ett värde om det inte behövs då.
    Nåväl! jag önskar dig stor lycka med lie och klormedel på det nya stället!!!!
    :-)

Liknande ämnen

1. Gäller sambolagen?
    Av Orolig i forum Juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-08, 11:Aug
  2. Befrielse från fastighetsskatt?
    Av Bror i forum Juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 09:Jan
  3. Vad innebär nyckelfärdigt hus?
    Av Helena75 i forum Bygga hus & hustillverkare