Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Standard BÄsta materialvalet för altandäck?

Hej!
    Funderar på vilka lite finare material som ett altandäck kan byggas av. Impregnerat är ju lite trist. Några tips och/eller bilder?

Reg.datum
    b 2008

Standard

Att många väljer tryckimpregnerat virke beror först och främst på att det är billigt. Men det finns andra alternativ som många tycker är snyggare men priserna är ofta högre och hållbarheten inte alltid lika lång.

Det som ligger närmast prismässigt mot tryckimpregnerat är sibirisk lärk. (Ungefär dubbla priset mot tryckimpr.).
    Virket är ljusare men det blir grått med tiden precis som tryckimpregnerat.

Cederträ är ett mycket dyrare alternativ som man också kan ha på altandäcket, dock är det ett mycket mjukare material och framför allt dyrare. Minst 5ggr så dyrt som tryckimpregnerat.

Standard

Jag funderar på att byta altandäck så småningom men blir lite skrämd av att det ryktas om att impregnerat har så dålig kvalitet. Hur vet man om det är ett äkta torrt virke som har impregnerats och hur bra impregnerat det är?

Standard

Har en bekant som byggt med något som heter värmebehandlat trä som tydligen är ett miljövänligt alternativ jämfört med tryckimpregneringen. Håller kanske inte riktigt lika länge som tryckimpregnerat och priset ligger mellan 350-450 kr / kvm.
    Kanske är något för dig om du värnar om miljön?

Standard

Mina föräldrar har cederträ på sin altan. Cederträ må vara dyrt men det är jäkligt snyggt också.
    Det får en silverliknande färg med tiden som är väldigt fin.

Nackdelen förutom priset är som tidgare sagts också att det är ett mjukt material som man får märken och repor ganska lätt.

Standard

Det finns ett träslag som heter Kirai som en av mina grannar använt för sitt trädäck.
    Det är ett lite mörkare träslag (brunaktigt) och påminner ganska mycket både till utseende och egenskap av teak.
    Min granne har oljat in det och då behåller träet den ursprungliga färgen.
    Har dålig koll på vad det kostar men det är väldigt snyggt i alla fall.

Standard

Kirai och cederträ är de två alternativ jag tycker ligger närmast till hands..... någon som vet hur hållbart Kirai är och vad kostnaden (i relation till andra material, mest) kan gå på?

Reg.datum
    b 2008

Standard

Kirai är väldigt hållbart och passar jättebra att ha som material på altanen.
    En sak att tänka på är att trät är profilerat på ena sidan, dvs det har massa spår. Det samlas massa skräp o smuts i de här spåren så jag hade lagt den plana sidan uppåt.

Materialet kostar ungefär 100 kr / metern så det blir ganska mycket dyrare om man jämför med tryckimpregnerad trätrall som ligger runt 10-12 kr / metern.

Standard

Jag håller med om att det är tråkigt med impregnerat. Ofta tycker jag att kvaliteten inte heller är den bästa. ÄR det olika mellan olika tillverkare av impregnerat - hur bra de impregnerar och kvaliteten på träet månntro?
    finns det ingen standard?

Standard

Jag håller med om att det är tråkigt med impregnerat. Ofta tycker jag att kvaliteten inte heller är den bästa. ÄR det olika mellan olika tillverkare av impregnerat - hur bra de impregnerar och kvaliteten på träet månntro?
    finns det ingen standard?
    Jag har köpt tryckimpregnerat virke från de flesta byggvaruhusen och min åsikt är att det varierar väldigt mycket i kvalité. Lågvattenmärket är en gång när jag köpte från Cheapys för 8,95 kr tror jag det var, det var en tillfällig kampanj men virket var fullt med kvistar och fula märken. Andra gånger har kvalitén varit väldigt bra så det varierar väldigt mycket.

Standard

Vad det gäller kvalitetsmärkning på tryckimpregnerat virke finns det följande:

Trä impregnerat enligt klass M är avsett att användas i träkonstruktioner som riskerar att angripas av marina träskadegörare, t ex skeppsmask, samt i konstruktioner som utsätts för extrema påkänningar eller för vilka man ställer särskilda säkerhetskrav, dvs riskklass 5 enligt europastandard EN 335. Exempel på användningsområden är kajanläggningar, grundpålar och kyltorn.

Trä impregnerat enligt klass A är avsett att användas för virke i markkontakt och i sötvatten, samt i särskilda fall ovan mark, där man har en betydande risk för rötangrepp, dvs riskklass 4 enligt EN 335. Exempel på användningsområden är ledningsstolpar, sliprar, stängselstolpar samt trall i direkt markkontakt.

Trä impregnerat enligt klass AB är avsett för användning i utsatta konstruktioner ovan mark, dvs riskklass 3 enligt EN 335, som t ex staket, vindskivor.

Trä impregnerat enligt klass B är endast avsett för utvändiga snickerier som fönster och dörrar.
    Källa: Nordiska Trärådet.
    Utöver de indelningarna tror jag inte det finns något annat kvalitetsmått så enligt min erfarenhet handlar det en del som att hitta ett bra parti. Vissa är som sagt bättre än andra oavsett vilken byggmarknad du besöker.

Standard

Svarade just på en tråd om tryckimpregnerat. Om man har lite tålamod går det ju att piffa till tryckimpregnerat med färg! då blir det ju en helt annan grej än att ha ursprungsfärgen som är tråkig på tryckimpregnerat....
    kan kanske vara ett budgetalternativ? Klart billigare än de dyra andra varianterna i alla fall...

Standard altan, uteplats

det bästa materialet för terrassen är låg underhåll, rötsäker, insekts beständig, vattentålig, miljövänliga är Green Plank Trä komposit plankor.

www.GreenPlank.eu

Standard

Glas vore ballt.

Standard

Har själv ett tråkigt tryckimpregnerat. breda plank vore något. kanske går att tjäar för bra hållbarhet i rusk och regn som det är här nere. glas? nej fy. så ser man ju allt skräp som samlas under.....

Standard

Om man inte vill se "skiten" under altanen så finns det ju t ex blästrat/frostat och/eller färgat glas. En nackdel med glas är dock att det antagligen blir väldigt halt om det blir blött.

Standard

Katten - det vore ju en idé. bara det inte spricker (som på så ska det låta... hehe). det kanske går att få räfflat också? så att man inte halkar när det är halt???

Standard

Värmebehandlat har jag byggt en gång. Funkar bra och bli riktigt snyggt. Om pengar inte är ett problem kanske teak kan vara något?

Standard

Trätrall av kompositträ kan också vara ett alternativ då det inte kan ruttna eller spricka samt är miljövänligt och underhållsfritt.

http://www.scandinavianplank.se

Liknande ämnen

1. Bygglov för sljutdörrar?
    Av PerRe i forum Bygglov
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-05, 12:Jun
  2. Kostnad för VA-anslutning
    Av effed i forum Bygga hus & hustillverkare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 11:Oct
  3. Hur kan vi bygga ut uppåt på bästa sätt?
    Av jander i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 12:Jan
  4. Bästa uppvärmingen?
    Av fiagumman i forum Energi allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 17:Nov
  5. Bästa gräsklipparen?
    Av Linda i forum Utomhus
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 08:May

Behörigheter för att posta