Resultat 1 till 6 av 6

Standard Besiktning renoveringsobjekt

Ska sälja ett litet hus o har angett detta som renoveringsobjekt där köparen har tittat o vet detta. Men, är det nån mening med att ta dit en besiktningsman? Huset är ju ett renoveringsobjekt.
    Måste köpare ha en besiktningsman för att få ev lån till renovering? Huset betalas kontant men köparen ska låna till renovering.

Känns lite konstigt ta dit en besiktningsman om man köper ett renoveringsobjekt där köparen godkänt skicket.

Standard

Det är inget konstigt att köparen tar dit en besiktningsman även om huset är ett renoveringsobjekt.
    Det kan ju dyka upp en del fel som är av mycket allvarligare omfattning än köparen har tänkt från början.

En köpare har undersökningsplikt vid köp av fastighet och det skyddar faktiskt dig också i framtiden.
    Fel som hittats på besiktningen kan köparen inte hålla dig ansvarig för i framtiden (dolda fel) så om du inte redan nu vet allvarliga saker med huset som du inte har upplyst köparen som så kan du vara ganska lugn tror jag.
    Din egen upplysningsplikt hänger ju också ihop med detta, berätta alltid allting som du vet för köparen.

Standard

Ok, tack för svar. Ja då känns det ju tryggt att han gör det.
    Jag har talat om det jag vet och sen så är ju mkt ganska uppenbara, synliga saker som måste renoveras.
    Det är ett dödsbo som vi ska sälja. Så det är säkert bra med besiktningsman ur den synpunkten för vi känner ju heller inte till allt.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Om jag skulle sälja mitt hus, skulle jag upplysa om allt jag känner till om huset och sätta det på pränt, jag skulle upplysa om köparens undersöknings plikt, vara behjälplig, ge ev. köpare god tid för att utföra densamma. I köpekontraktet skulle jag friskriva mig för eventuella fel och brister, samt muntligen upplysa om denna friskrivnings klausul . Allt du skriver om är ju känt för köparen, Vill köparen utöver dina upplysningar även på egen bekostnad anlita en besiktningsman är det helt i sin ordning, däremot brukar inte banken kräva besiktning.
    leifjuno

Standard

Det hus jag säljer är min avlidna fars hus o dödsboet står som ägare. Det kommer väl automatiskt att finnas med en friskrivningsklausul i o m att detta är ett dödsbo som sen kommer att avvecklas.
    Jag har upplyst köparen om det dolda fel som jag känt del, resten har han själv kunnat se.
    Men det blir nog bra m besiktningsman. Vi säljer huset billigt och har i annonsen klargjordt att det krävs omfattande renovering in o utvändigt.

Standard

dolda fel brukar ha den finessen att de är just dolda. det är sällan en ägare märker det, förrän det kanske är för sent och besiktningsmannen kan inte se det då det är just dolt. övriga fel och brister upptäcks ju vid en normal besiktning....det handlar nästan alltid om något konstruktionsfel eller liknande.
    i övrigt håller jag med leifjuno helt

Liknande ämnen

1. Besiktning av kolonistuga?
    Av cherry i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-07, 05:May
  2. Besiktning av tak
    Av Molly_P i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 19:Mar
  3. Besiktning av 70.-tals hus
    Av Sanna64 i forum Besiktning