Resultat 1 till 4 av 4

Standard Fuktigt trägolv

Har en murare här hemma som pustar våra tegelväggar i vårt kök som vi håller på att renovera.
    När jag kom hem idag så var väggarna fina, men mitt trägolv var helt nersölat med puts, bruk och så var det fuktigt/blött. Nu undrar jag om detta är någon fara. Ska lägga ett nytt golv där om en vecka eller två är det planerat. Kommer att först lägga golv-gips och sedan ett klickgolv. Är det risk för fukt/mögel om jag inte låter det torka ordentligt och isåfall hur länge ska det torka?

Mvh//Jesper

Standard

Ska du inte ta bort det gamla golvet först innan du lägger det nya?
    Eller är du orolig för att fukten tränger ned genom det gamla golvet innan du byter?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Mckinleys!

Det är brukligt att man som duktig hantverkare täcker in och skyddar ytor som kommer att bli eller riskerar att smutsas av arbetena, är det dessutom vatten, är det ännu viktigare. Om det är ett trä golv som man tänker bevara kanske slipa och olja, lacka då är det mycket viktigt att man skyddar för kalk, cement och vatten eftersom de materielen missfärgar träet och går knappast att slipa bort. I ditt fall ska du byta golv och då är det inte lika viktigt, självklart ska golvert vara torta innan du lägger på det nya klick golvet, låt det stå några dygn så torkar det säkert.
    leifjuno

Standard

Borde inte vara någon fara alls egentligen om golvet ska tas bort. Däremot är det otrevligt då det lätt sprids puts över flera ytor om golvet används......
    En nyfiken fråga bara - visste hantverkaren om att golvet skulle bytas inom kort? :-)

Liknande ämnen

1. Knarrande trägolv
    Av Danielst i forum Golv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 13:Apr
  2. Flytspackla trägolv
    Av AlbinW i forum Golv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 07:May
  3. Fuktigt inomhusklimat lättbetonghus
    Av Sofipop i forum Fukt, radon & mögel
    Svar: 2