-
Rostig järntrapp
Hej!
Har en rostig järntrapp ute som jag vill måla om. Är det något särskilt jag bör tänka på och vilken färg håller bäst? Eftersom det är själva trappstegen jag vill måla är jag lite orolig för att det ska flagna, och det vore lagom vackert.
-
-
Som alltid när det handlar om målning är det viktigt att förarbetet är noggrant.
Skrapa med stålborste på ytan, det är viktigt att få bort all flagnad färg. Du kan även slipa och tvätta ytan med avfettningsmedel för att få trappan så ren som möjligt och även för att färgen ska få fäste.
Grundmåla sedan med rostskyddsfärg, var noga med hörn och kanter där rosten oftast startar.
Många olika färger fungerar att måla med, dock inga vattenbaserade
Lycka till!
-
Är trappan redan rostig så är det blästring som gäller. Ingen av dagens svenska "rostskyddsfärger" gör minsta lilla nytta på redan rostigt material. Åker du utomlands kanske du får tag på blymönjefärg som är en rostskyddsfärg som även fungerar om lite rost finns.
-
Det går om man inte förstår hur jobbigt det kan bli. Jag som provat, vet hur det är och skulle nog inte göra det igen. Men vem vet? Sedan är vi alla olika. VIssa bara älskar att pyssla och dona med sitt hus och har ingen brådska att få något klart alls, utan att för den skull sluta pyssla. Om du är en av dem, kommer du trivas med ett renoveringsobjekt!
-
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler