Resultat 1 till 6 av 6

Standard Hur hjälpa skadade äppelträd??

Hej allihopa!
    Nu är det trädgårdsdags. Tyvärr har vintern gått åt en del av mina växter och framför allt mina äppelträd. Det är kylan och snön som indirekt ställt till med trassel. Då februari kom med fortsatt kyla och en riktigt hård skare här så blev barken på mina unga äppelträd mycket hårt åtgångna av små hungriga gnagare. Eftersom allt skedde så fort hann jag helt enkelt inte skydda dem. de har ju stått där i fyra år utan att ha blivit påverkade alls, utan växt fint. Men djuren vågade sig väl nära huset, när nöden var som störst.

Så till frågan: hur räddar jag dessa. GÅr det att skydda de såriga områdena. Det verkar som om de lever (skotten börjar bli större nu!) men de kanske inte orkar om jag inte hjälper dem? Tacksam för tips!

Standard

Det är inte så mycket du kan göra åt det vad jag vet. Äppelträd har dock en förmåga att klara sig o läka sig själva så vi får hoppas det blir så med ditt träd också.
    Det finns skydd att sätta runt trädet för att skydda stammen som du bör överväga att sätta upp. Om de redan tuggat på barken finns risk att de kommer tillbaka för en måltid till..

Standard

Satte 4 fruktträd förra året, 3 av dom är nu mer eller mindre ringbarkade. Det är ett plommonträd som klarat sig.

Uppenbart har det varit en tuff vinter för dom små gnagarna.

Standard

DÅ är jag inte ensam i alla fall. Vissa av träden hade faktiskt skydd,,,, men de åt ovanför detta då snön var så tjock i år. Vi som inte haft snö att tala om på flera år. Nu låg en tjock skare på en halvmeter snö så det var bara att äta på trots skytdden.
    Mina körsbärsträd har klarat sig, liksom plommonen.... smakar de sämre, tro?

Standard

Tror inte det är så mycket att göra, vissa år får man gilla läget med kylan och träden mår sämre.

Standard

Så till frågan: hur räddar jag dessa. GÅr det att skydda de såriga områdena. Det verkar som om de lever (skotten börjar bli större nu!) men de kanske inte orkar om jag inte hjälper dem? Tacksam för tips!
    Try out our free network test and latest comptia certification training courses to get high flying success in final network+ questions

Liknande ämnen

1. Hur tvätta duntäcke
    Av Sandra-L i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 08:Feb
  2. Hur beskära äppelträd?
    Av Holmén i forum Utomhus
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 18:Apr
  3. Hur väga in plintar?
    Av MagnusSamuelsson i forum Utomhus
    Svar: 1