Resultat 1 till 4 av 4

Standard Radon + trovärdighet +kontraktsutformning

Hej alla huskunniga!

Jag har ett delikat problem. Har nyligen varit och kikat på ett souterränghus. Huset är byggt 1969 och är av Hjältevadstyp. En tegelvilla med en hel massa betong i väggarna. Säljaren (J) har valt att annonsera ut huset på Blocket och anlitar alltså inte en mäklare.
    Säljaren har bott i huset i drygt ett år och det finns en överlåtelsebesiktning gjord av den förra ägaren (B). Denna visar inga konstigheter angående fukt eller andra problem, det är i princip blanka papper. Jag har ringt upp B och kollat historiken på huset. Allt verkar välskött, en isodrändränering är gjord 2004 och papptaket är omlagt 1996. J har sedan monterat en luft/vatten-värmepump. Tidigare stod en oljebrännare i källaren. J har också kaklat golvet i källaren.

Vi fick komma på visning före alla andra (min sambo är höggravid så vi jäktade på säljaren lite). J verkade mån om en snabb affär och svalde vårt bud som var samma som utgångspriset direkt efter visningen. Visningen skedde på tisdagen (6/4). På torsdagen skulle vi gå igenom kontraktet (vi har skrivit ett själva utifrån mallar på nätet samt med utgångspunkt i vänners huskontrakt). J informerade oss vid första visningen att han har en långvarig (8 veckor) radonmätning igång. Denna ska vara klar 15 april (sedan tar det några dagar att få fram ett resultat). Vi såg en svart dosa som hängde i källaren.

Eftersom J var mån om en snabb affär, han hävdade att flera andra spekulanter finns och att inte kan ”hålla” huset till oss om inte affären går snabbt, hann vi således inte vänta på ett resultat av radonmätningen. Istället ville vi ha in en klausul av typen ”om den pågående undersökningen visar ett gränsvärde över 200 Bq/kbm har köparen rätt att häva köpet”. Det gick han inte med på. Vi testade också med ” om den pågående undersökningen visar ett gränsvärde över 200 Bq/kbm ska köpare och säljare stå för halva saneringskostnaden”. Inte heller det funkade. Sedan testade vi med ”om den pågående undersökningen visar ett gränsvärde över 300 Bq/kbm har köparen rätt att häva köpet”. Det tyckte han var okej eftersom ”gränsvärdet ju var 400 Bq/kbm när huset byggdes”.
    På fredagen hade vi avtalat tid på banken men han drog sig ur strax innan. Som motiv hade han ”inte trodde jag att det skulle bli så stort ståhej kring det här med radon” och att ”han vill ha alla papper i ordning”.

Nu kommer han att visa huset för fler spekulanter. Han har lovat hålla oss informerade. Det ska bli intressant att se om han kommer att delge oss resultatet av radonundersökningen. Och min fråga lyder: hur kan man som köpare lita på att säljaren har utfört en korrekt undersökning? Dosorna med spårfilm ska ju sitta upp i 8 veckor, men han kan ju faktiskt ha haft dem i bagaget på sin bil den mesta av den tiden…
    Skulle ni lita på en sådan här undersökning eller ändå välja att skriva in någon slags klausul om radon i ett kontrakt? Hur ska i såfall en sådan formuleras? Ska man kanske ta dit någon som kan gammamäta (en sådan ger ju en direkt avläsning)? Jag har hört med kommunen samt grannkommunerna om de har någon apparat att låna ut men det har de tyvärr inte. Såg att man kan köpa ryska digitala Geigermätare, kan de vara något att ha tro?

http://www.quarta-rad.ru/en/products.php?id=6

Problemet är ju att jag helst vill vara helt säker på om huset är radondrabbat innan jag skriver på något. Visst kan man som sagt skriva in att säljaren får stå för en saneringskostnad, men ofta innebär en sanering att man öppnar upp en bättre ventilation. Detta medför ökade energikostnader. Dessutom sjunker värdet på huset. En mäklare jag snackade med i veckan sa att värdet på går ner ”ett par hundra tusen” på ett radondrabbat hus. Detta trots att det är sanerat!

Så vilka erfarenheter har ni kring radon? Hur kan man vara säker på att huset man köper inte är drabbat innan man skriver på när dosorna enkelt kan manipuleras med? En korttidsmätning är dessutom inte hållbar rent juridiskt.
    En annan mäklare jag pratade med sa att säljaren ofta väljer bort den köpare som vill ”krångla” med radonmätningar till förmån för en annan köpare trots lägre bud.
    Som det känns nu kommer vi med våra (högt?) ställda krav om inte bo i varken ett radon- eller mögeldrabbat hus göra att vi aldrig kommer få köpa en kåk.
    Jisses, vilket långt inlägg det blev. Hoppas på tankar och funderingar kring det här ämnet från er där ute…
    Senast redigerat av yamahafj den 2010-04-10 klockan 21:Apr. Anledning: Formaterat

Standard

I mina öron ringer det lite varningsklockor måste jag säga.
    Det faktum att säljaren inte ens vill ha in punkterna du föreslår som klausuler i köpekontraktet talar för att han vet med sig att det radonvärdena är förhöjda tycker jag.

Min rekommendation är att inte köpa huset förrän han delgett resultatet för radonmätningen. Om det är så att det senare kommer fram att han medvetet ljugit för er angåeende radonresultaten så kan han hållas ansvarig för det vad det gäller dolt fel. Det är säljarens skyldighet att upplysa om allting man känner till kring huset.
    Men som sagt jag har en känsla av att gubben vet att det är höga radonvärden så var lite coola.

Gäst Gäst

Standard

Tack för bra svar.
    ¨
    Vi ska ha is i magen.

Så om han uppger att radonmätningen han gjort är okej men att vi sedan upptäcker att halterna är högre och att han fifflat med sin mätning kan vi alltså stämma honom på något vis? Men tänk om han då säger "jag har inte ljugit det måste ha varit fel på dosorna" eller något liknande? Jag menar hur stor chans har man att vinna en sådan tvist, någon juridiskt insatt som vet?

Standard

Så om han uppger att radonmätningen han gjort är okej men att vi sedan upptäcker att halterna är högre och att han fifflat med sin mätning kan vi alltså stämma honom på något vis? Men tänk om han då säger "jag har inte ljugit det måste ha varit fel på dosorna" eller något liknande
    Du har rätt i att bevisfrågan alltid är svår i de här fallen. Jag vet inte hur bra mätarna är som man kan beställa på internet men de bör ju vara tillräckligt bra för att kunna ge en fingervisning om radonhalten i huset. Om du kan komma över en sådan till en vettig penning kan det vara ett bra sätt att still sitt oroliga sinne :-)
    Jag håller dock med Hemmafixarn om att det inte känns helt hundra när han vägrar föra in klausuler oavsett gränsvärde.

Ett annat tips är att kolla med grannarna, finns det mycket radon i marken runt omkring är det sannolikt att "ditt" hus har det också.
    Lycka till med detta och berätta gärna hur det gick sen.

Liknande ämnen

1. Radon värden
    Av David i forum Fukt, radon & mögel
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 14:Dec
  2. Radon
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 06:May

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar