Hej!
Tänkte jag skulle slänga ut en fråga till er som funderar på att KÖPA ett hus. Jag är ute och letar efter mitt drömhus, men märker att vissa mäklare verkar lite underliga rent utsagt. Jag har blivit lite suspekt på mäklare efter de många artiklarna på senare tid om mäklare som inte riktigt fullgjort sina plikter. Mäklaren ska ju enligt alla webbsidor angående mäklare vara mellanhanden mellan köpare och säljare och vara så objektiv som möjligt. Men fungerar det här i praktiken? Vilket skydd får jag som köpare med en mäklare, med tanke på att det ändå är säljaren som anlitat och sedan betalar för arvodet. Är det rimligt att förutsätta att mäklaren faktiskt är objektiv part?
Jag funderar på om det går att anlita en egen mäklare som kan gå igenom avtal och annat så att det inte uppstår så mycket problem. Det vill säga ha en professionell vid min sida, som jag kan rådfråga och som kan det juridiska. Vad tror ni om den idén och är det någon som provat och finns det mäklare som åtar sig ett sådant uppdrag?