Resultat 1 till 6 av 6

Standard Stänga av hus helt?

Jag har en undran efter vinterns kalla temperatur och inte minst de elräkningar som jag har fått av att hålla underhållsvärme i fritidshuset. Vi tillbringar inte mycket tid där under vintern, men ibland kan det ju vara skönt att komma iväg en helg eller två även när mörkret är som störst. Men som sagt, alltför ofta blir det inte.... och kostnaden för elen då känns inte riktigt relevant till nyttjande.
    Jag har hört att folk stänger av sina sommarstugor helt vintertid. Stänger av vatten odyl för att sedan inte underhållsvärma alls. Är det en bra idé? Hur påverkas huset?

Standard

Det är en väldigt dålig idé att stänga av allting över vintern.
    Helt utan värme kommer det bli enormt fuktigt i stugan, när fukten kommer så kommer också möglet.
    Så jag hade behållt en grundvärme i fritidshuset om jag vore du.
    Det är också viktigt att verkligen tömma alla rören på vatten om man väljer att stänga av vattnet då rören nästan garanterat fryser annars. Tänk på att stänga av även varmvattenberedare och pumpar.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Torpägaren!
    Det är ingen bra ide´ att stänga av värmen helt, beroende på vilka materiel huset är byggt av så får du mer eller mindre rörelser i väggar golv och tak vilket visar sig i sprickor. Att stänga av inkommande vatten hjälper oftast inte du måste tömma ur allt vatten vilket inte är lätt om rören ligger i vägg, golv eller tak, rören ligger ofta med nedböjningar där vatten stannar kvar , med frysrisk att stänga av vatten beredare, pumpar och toastol hjälper föga om de inte töms helt på vätska, en vattenskada behöver inte vara stor för att överstiga elkostnaden för en vinter, 15-20 grader är inte nödvändigt men håll över 2-3 plusgrader .
    Leifjuno

Standard

Det var det jag misstänkte också! Som det är nu har jag termostaterna på frostfritt (tror det är i runda slängar en fem grader i alla fall...). Så det räcker i alla fall, eller?

Standard

Sitter och funderar på samma sak. Har två hus. Ett härligt hem som jag bor i.. Och så har vi sorgebarnet, ett stort hus (gammal konsumbutik från 40-50 tal. 140 kvm boyta och 70kvm källare.

Jag har ej fått huset sålt än. I källaren kommer mycket fukt in. Speciellt på våren. Har även en läcka från skortstens-skon(?) på övervåningen.

Som ni förstår så är det ej billigt att värma upp.

Jag har ett vattenburet problem och Tyvärr är reglagen på elementen så gamla att det ej går att stänga av endast vissa rum. Vattnet kommer in genom källaren så där måste jag ha en frotsvakt när det är som kallast (bor i Södra Norrland. Dvs runt -20c är standard och ofta kryper det ner mot -40c.

Jag har en gammal Pelletspanna. Det betyder att jag förutom att gå och tömma avfuktare i källaren hela tiden även behöver se till att pellets finns, att pannan blir ur-sotad regelbundet och att jag över huvud taget måste behålla både el-avtal och vatten/avlopp avgift endast för avfuktare och frostvakt.

Som ni nog förstår känns detta jobbigt. Tänkte då på att kallställa huset. Men IOM all fukt verkar det ju vara dumt.

Så vad är bäst?

• Att hålla pannan igång med typ 5c i huset samt ha avfuktare + frostvakt i källaren?

• tömma ur systemet och endast köra elvärme i rummet under läckan vid skorstenen + avfuktare i det rummet. Samt el-element + avfuktare i källaren? (min tanke här är att värma och dra ur fukt från de ställen där det är mest men samtidigt slippa ha igång pannan vilket leder till 0% rökgas = att jag kan lägga pressenning över skorstenen och hindra läckan tillfälligt (resten av taket är tätt)

• Eller våga kallställa helt?

Det gör ont i mig när jag ser fukten tränga igenom. Ni förstår nog. Men samtidigt har jag noll intresse av huset. Vill bara få det sålt! Trots löjligt billigt pris för ett hus med potential är det svårt att sälja hus här uppe i Sollefteå-trakten..

Vänligen /Tobbe (med mycket huvudbry. Tror jag kommer trivas här på forumet)

Standard

När vi hade sommarstuga så stängde vi alltid av allt vatten under vintern. Vi lät helt enkelt huset stå kalt hela vintern. Det var inga problem så länge man verkligen såg till att tömma ledningarna på vatten. Det gjorde vi oftast med hjälp av tryggluft. Gick väldigt smidigt och man riskerade inte några isproppar, om man åndå mot förmodan skulle vilja använda huset tidigt på våren... Kan även vara ett alternativ om du vill komma upp på vintern en sväng, att blåsa ut vattnet innan du åker hem...

Ett annat alternativ är att använda fjärrstyrda element, element du kan koppla till en dosa som du kan styra från exempelvis mobilen. Har inte använt det själv, men jag har läst om dem tidigare. Lycka till!
    // Jonas
    Bloggare.se

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare