Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Frysar

Standard Frysar

Nu kommer jag med en dum fråga, men är det vanliga elkontakter till frysskåp ?
    I min lägenhet har jag bara en kokvrå med en liten kyl med frysfack. Jag har funderingar på att i rummet jämte sätta in ett frysskåp, men det kan ju vara bra att veta om det går att få ström till frysen innan man skaffar en

Är det något speciellt man skall tänka på när man skaffar en ny frys?

Standard

Det är vanlig strömkontakt ( 230V ) på alla frysboxar nu för tiden, så det skall inte bli några problem för dej. Dom drar endel ström dock, räkna med 300 till 500 kr året för en ny som är energieffektiv. Mycket mer för gamla ineffektiva modeller så köp en ny.

Standard

Det är lag nu för tiden att energimärka vitvaror vilket innebär att man klassar dom efter hur mycket energi de drar. Den energiklass som frysen ska ha är A+ eller ännu bättre A++ som är den allra energisnålaste.
    Det kan också vara bra att välja en som inte väsnas för mycket, speciellt om du bor i en mindre lägenhet.

Räkneexempel från energimyndigheten:

Kyl/frys med energiklass A+ som drar 192 kWh/år jämfört med en äldre modell med energiklass C som drar 550 kWh/år.
    Besparing: 550 – 192 = 358 kWh/år.
    Kostnadsbesparing: 358 x 1,25 = 448 kr/år.

Standard Du frågar om det är det något speciellt

...som man ska tänka på när man skaffar en ny frys.

Här kommer ett utdrag ur en checklista:

• Effektivitet
    • Inredning med transparenta lådor
    • Fri från skadlig freon
    • Går luckan att öppna ordentligt där den kommer att vara placerad?
    • Hyllorna ska vara stadiga. Vill du ha galler- eller glashyllor
    • Inköpspris och driftekonomi
    • Ljudnivå
    • Lätt att dra ut när du ska dammsuga bakom frysen
    • Manuell eller automatisk avfrostning av frysen
    • Kan kyl och frys regleras var för sig så att frysen kan avfrostas när kylen är påslagen
    • Miljömärkt, miljövänlig och energisnål.
    • Möjlighet att avläsa temperaturen utifrån
    • Storlek. Räcker den för dina behov, hushållets storlek och köp- och matvanor och får du in den på tillgängligt utrymme. Tänk både på inre och yttre volym
    • Tänk på säkerheten i köket, säkerhetsfrånkoppling, möjlighet att temperaturen håller länge vid strömavbrott etc.
    • Utseende. Rostfritt stål kan vara väldigt snyggt. Miele har ett bra medel för att hålla fläckarna borta.

Lycka till med ditt val!

Standard

Det är vanlig stickkontakt på alla frysskåp. Angående att man ska köpa A eller A+ eller A++, visst drar de mindre energi men de kostar mycket mer att köpa så det tar ca 10 år att tjäna in de pengarna och så länge håller inte ett skåp idag.

Standard

Ska du köpa en ny frys idag så är det nästan svårt att hitta hitta frysar som drar mer än 400 kwh/år.
    Att de A-klassade skulle vara så mycket dyrare att det inte är värt att köpa dom tycker jag inte alls stämmer, så mycket skiljer det inte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare