Resultat 1 till 9 av 9

Standard Billig badrumsrenovering

Vill så förtvivlat få ett snyggare badrum men har inte den budgeten som krävs för att lägga ut en badrumsrenovering på en firma och göra om allting (som jag egentligen skulle vilja göra).
    Så då återstår att försöka piffa upp badrummet så gott det går ändå med enkla medel. Någon form av "badrumenrenovering lite" alltså

Behöver ha lite bra tips, vad kan man göra för små grejjer som ändå höjer utseendet rejält.
    Tackar på förhand.

Standard

Det beror ju lite på hur det ser idag men jag kastar ut mig lite spontana tips så får vi se om något passar in för dig

Har du ett badkar som ser lite schabbigt ut kan man måla om det med en särskild emaljfärg. Lyfter ofta badrummet ganska rejält.
    Vidare lite på samma spår så gör det mycket ett byta ut blandarna mot nya. Det finns billiga blandare på Bauhaus och liknande ställen.
    Kanske kan du byta ut toalettringen mot en i vacker färg?

Väggarna kan du måla om det inte är kakel. Det finns lämpliga färger för att måla på våtrumsmaterial. Fråga hos din färghandlare. Om det är kakel så kan du byta ut fogen även om det är mycket jobb att ta bort fogen.
    Kanske kan du sätta en kakeldekor som man klistrar på det befintliga kaklet.

Det går att måla golvet också om det ligger en våtrumsmatta. Om du har klinkers går det foga om också.

Vidare kan du byta ut beslag, handukshållare, hållare för toapapper osv. Små grejjer som gör stor skillnad.

Lycka till!

Standard

Kolla in vad det finns för begagnat i krokarna på blocket! Där kan både nya duschar, handtag, handfat, duschdörrar, wc och allt annat som kan tänkas behövas köpas för en spottstyver. Även om du inte kan installera allt själv, finns det ofta någon som kan göra det i bekantskapskretsen.
    Det är verkligen att rekommendera. Själv har jag fått tag på både nytt och fräscht badkar, duschvägg och kommod tack vare blocket. Kostade inte många kronor och gjorde mitt badrum som nytt utan att behöva byta ut ett tråkigt kakel - det hade kostat skjortan.
    Sedan har jag ställt in en helt vanlig IKEA-hylla, smal modell, lagt in nya handdukar och ställer ljusstakar och har lite vackra prylar i den så att badrummet blir lite mer som ett "riktigt" rum.
    Foga om var ett bra tips- det ska jag funder på - tack sofie för tipset!

Standard

Innan jag sålde en lägenhet för många års sedan så gjorde jag en "basic" badrumserenovering i Göteborg då badrummet var anskrämligt innan. Jag målade om våtrumsväggarna , bytte hållare, bytte badrumsspegel och massa andra smådetaljer som min dåvarande flickvän hjälpte mig med.

För ca 5000 kr såg badrummet helt ok ut och jag är övertygad om att jag fick extra mer betalt för lägenheten än jag hade fått utan renoveringen.

Standard Ytterligare några tips

1. Sätt upp en eller två stora speglar i badrummet. Det kan göra en stor förändring.
    2. Byt belysniong så att du dels får en bra och effektiv "allmänbelysning" , dels skapar en mysig avkopplande atmosfär.
    3. Ordna upp förvaringen i alla utrymmen så att inte badrummet ger ett stökigt och rörigt intryck.
    4. Byt inte skåpen - byt bara luckorna, måla om dem, klä över dem eller byt bara handtag eller knoppar.
    5. Kostnaden för inköp av material är inte allt. Tänk även på arbetskostnaderna. En kran som sitter på väggen kan vara betydligt dyrare att montera än en som sitter i handfatet eller badkaret.

Lycka till!
    Holger Wästlund

Standard

Ett ganska billigt sätt att piffa upp tråkiga badrum är att sätta fast kakeldekor på de gamla kakelplattorna.
    Det är mycket billigare än att kakla om och kan ge jättefin effekt.
    Jag har själv satt som en rand i mitt badrum med hjälp av kakeldekor som lyfte jättemycket.

Det är lite pilljobb att sätta upp dom men det är värt det, det gäller att undvika luftbubblor under dekoren.
    Ett tips är att använda en skapa av något slag.

Renovering av badrum pågår!

Standard

Det går att göra väldigt mycket till en billig peng i badrum.
    Jag hade ett gammalt badrum där jag hade en riktigt tråkig illgrön våtrumsmatta som tyvärr inte gick att måla. Vissa våtrumsmattor går bra att måla medans andra är mer tveksamma.
    Jag lade ut 3 st runda vita badrumsmattor i stället för att liksom ta bort det gröna.

Vidare köpte jag ett ganska billigt snyggt badrumsskåp, nya handdukshållare, hållare för toapapper, nya handdukar i vitt, växter att ha i fönstret samt en fin växt i kruka som hänger ned från taket i ena hörnet.
    Kändes som ett nytt badrum till en väldigt liten summa.

Standard

Många bra tips här! Jag skulle nog säga att blandare och kranar har stor effekt på hur man uppfattar ett badrum. Även belysning spelar stor roll, så har du begränsat med pengar kan det vara en bra lösning att sätta in spottar istället för sterila och tråkiga badrumslampor.
    Senast jag renoverade ett badrum räckte det med att byta ut kranarna och skåpen för att få en helt ny känsla i det. Kostade inte många tusenlappar men la garanterat på mångdubbelt mer på försäljningspriset.

Standard

hittade den här sidan som visar lite inspiration på hur man kan göra: http://blogg.vasabladet.fi/inredning...ouy-i-duschen/. Visserligen är inte allt så jättepraktiskt, men hoppas att det ger lite bra tips! Verkar kunna göra mycket med bara textiler- billigt och roligt. Lycka till!

Liknande ämnen

1. Billig hemförsäkring?
    Av effed i forum Försäkringar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-12-10, 10:Dec
  2. Dyr eller billig säng?
    Av iprenhelene i forum Inredning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 17:Feb
  3. Dålig badrumsrenovering av hantverkare
    Av Kingen i forum Juridik
    Svar: 1