Resultat 1 till 2 av 2

Standard Köpa hus med min bror

Hej,
    Jag bor utomlands och har lite pengar undansparade. Jag skulle vilja hjälpa min bror med att köpa hus genom att bidstå med pengar till handpenning (tex 20%) och låta honom sedan ta hand om återbetalning av lån och amortering (de resterande 80%).

Jag undrar ifall jag kan bli skriven som ägare av 20% av huset. Kan en bank hjälpa oss med det här eller skall vi söka upp en jurist?

David

Standard

Visst går det att dela upp ägarskapet. Det är inga problem. Inte heller vad gäller fördelningen. En person kan äga vilken procentandel som helst av en fastighet. Det är något som din bror och du får enas om.
    Säljs huset med mäklare? Då är det dennes uppgift att se till att allt blir rätt. Många gånger kan också en bank hjälpa till - det gör de gärna så länge de får sälja service och finansiella tjänster till en person. Så kontakta din eller broderns bank.
    Det kan dock vara värt att tänka på att det kan bli trassel med delägare. Det gäller kanske mest brodern i det här läget. För en delägare kan tvinga den andre att köpa ut honom eller henne. Det kan också bli tal om tvångsförsäljning i det fall en delägare vill sälja men den inte den andre och om den andre inte har råd att lösa ut den som vill bli av med sitt ägande. Men är ni bara överens och skriver tydliga avtal låter det som en bra grej. Jag misstänker du gör din bror en stor tjänst samtidigt som du troligen också gör en investering du tror på! Se bara till att avtalen mellan er blir så tydliga att de bara inte kan missförstås och att det täcker alla tänkbara situationer!

Liknande ämnen

1. Borrhammare till min man..
    Av Laila i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 07:Nov
  2. Köpa hus privat
    Av Jansson i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 15:May
  3. Köpa hus på exekutiv auktion
    Av Exxet i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 2