Resultat 1 till 6 av 6

Standard Livslängd för bergvärme?

Vi bor i ett ganska stort hus med väldigt höga uppvärmningskostnader.
    Vi håller på att titta på att borra för bergvärme men jag är orolig för livslängden på borrhålet. Det är trots allt en väldigt stor investering och då kan inte energin i borrhålet ta slut efter 10 år.
    Hur ligger det till egentligen? Vilken är det genomsnittliga livslängden för ett borrhål?
    Det känns som den viktigaste frågan för oss just nu.

Standard

Det är inte borrhålet som avgör ,energin från marken tar aldrig slut utan det är kompressorn som har en begränsad livslängd på ca 10 - 15 år då kanske man måste investera i en som kostar ca 15000 - 20000 kr.
    Enegin kan avta om fler borrar runtomkring er då blir ni fler som ska dela på bergets värme men jag tror att man kan komma runt lite av det problemet om man borrar på olika djup .

Standard

Det är väldigt väldigt få borrhål som ligger så illa att det bortförs mer värme än det som tillförs till borrhålet.
    Teoretiskt kan alltså energin försvinna om det inte tillförs någon värme till berget men det tillförs värme via grundvattnet så risken att energin är borta efter 10 år är obefintlig.

Sedan är det givetvis viktigt att värmepumpanläggningen är rätt dimensionerad men förutsatt den är det så finns det ingen risk.

Standard

Vi håller på att titta / buda på ett hus just nu, det är ett ganska stort 1.5 plans hus med ganska höga driftskostnader så bland de första sakerna vi vill göra är att installera bergvärme (om vi nu får huset givetvis).
    Enligt mäklaren så har nästan alla grannar i området bergvärme installerat och det fick mig att fundera lite över livslängden på borrhålen när det är många som borrat inom ett begränsat område.
    Kan det bli så att bergvärmen inte räcker?
    Vad tror experterna?

Standard

Hej Ray-R

Att det är många i området som installerat bergvärme ska inte påverka livslängden på borrhålen förutsatt att man inte borrat tätare än 20 meter mellan hålen.
    Jag misstänker att du inte skulle få tillstånd från din kommun att borra tätare än så.

Standard

Tack för svar.
    Vi blev förresten ägare till huset under helgen så nu blir det till att handla upp en bergvärmeinstallation

Liknande ämnen

1. Bygglov för bergvärme
    Av RainMan i forum Bygglov
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-01, 23:Dec
  2. Vilket djup hål för bergvärme?
    Av LarsT i forum Värmepumpar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 20:Jan
  3. Teknisk livslängd
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0