Resultat 1 till 10 av 10

Standard snabbkurs i konstruktionsvirkes sortering

Lägger upp en snabbkurs i klass c14 c18 c24 och c30 nån gång kanske nästa vecka om nån sugen på att veta nått?

Standard

När virke sorteras så testas de så de håller viss kvalite, men en visuelll sortering dvs med ögönen ger jämnare kvalite, men på grung av att man ska såga 200 meter per minut så måste maskiner till.
    Men visuell är alltid säkrare och der jämnare kvalite alltid. Finns ingen maskin som man i dag använder på sågverk som är bättre än erfarna ögon.

Man kollar ca 20 olika defekter så som sprickor, måttriktighet, röta, kvistar, skevhet/krokighet mm

Reg.datum
    b 2011

Standard

Ja, det säger sej själv! Ska virkespriset ligga på den nivån som ByggMax strävar efter, så måste kvaliteten ge vika - vanlig naturlag. Sen att man måste sortera bort 80% innan man hittar en hyfsat rak 45 X 95, är en annan sak.

Själv köper jag inget från ByggMax - jag och mitt Libella-pass hör inte ihop med deras pajasvirke - oavsett vad dom där klämtjäcka glada hemmafixarna säger i TV-reklamen. Visst, ByggMax säljer virke...men om man vill bygga något som ser någorlunda rakt ut - utan Libellapass, så betalar jag med glädje mer och köper mina reglar på min riktiga brädgård. Otroligt att ByggMax inte har blivit fällda för sin vilseledande reklam i TV. Dom erbjuder 80% krokiga reglar - hur f-n ska man då göra för att slutresultatet ska bli bra? 80% snett och vint?

Standard

anledningen till att man har bestämt virkeskvalite är att för att kunna räkna så det håller utan att överdimentionera och att man har vissa mått att utgå i från.

Anta att man ska bygga ett tak med vanliga fackverks takstolar. Normal delning är då 1200cc mellan de. Då gör man att man räknar på hela takets olika typer av belastning, lägger in snözon, dvs hur mycke snö det är på den ort bygget ska stå, kollar att del ligger normal vindlast på stället där bygget står. Sen räknar man. Då står man sen med en ritning som innehåller virkesdimentioner o kvalitet på virket samt storlek o styrka på pressplåtar. vanligt i dag ar virke att kvalitet c18 och c24 används. Enligt mig så undvik c14 för det är så pass dåligt o c30 som svårt att hitta, då utbudet av virke sällan är topp så är det svårt att sortera ur c30 i nån mängd.

Mer kommer

Reg.datum
    b 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Herr Nilsson Visa inlägg
    anledningen till att man har bestämt virkeskvalite är att för att kunna räkna så det håller utan att överdimentionera och att man har vissa mått att utgå i från.

Anta att man ska bygga ett tak med vanliga fackverks takstolar. Normal delning är då 1200cc mellan de. Då gör man att man räknar på hela takets olika typer av belastning, lägger in snözon, dvs hur mycke snö det är på den ort bygget ska stå, kollar att del ligger normal vindlast på stället där bygget står. Sen räknar man. Då står man sen med en ritning som innehåller virkesdimentioner o kvalitet på virket samt storlek o styrka på pressplåtar. vanligt i dag ar virke att kvalitet c18 och c24 används. Enligt mig så undvik c14 för det är så pass dåligt o c30 som svårt att hitta, då utbudet av virke sällan är topp så är det svårt att sortera ur c30 i nån mängd.

Mer kommer
    "Herr Nilsson", jag vet inte riktigt i ditt inlägg om du spinner vidare eller kommenterar mitt inlägg? Mitt inlägg är enbart inriktat på att ByggMax säljer 80% krokigt och vint virke = omöjligt att slutkonstruktionen blir vad jag och mitt Libellapass önskar, dvs exakt lodrätt och vågrätt + exakt 90 och 45 graders vinkel etc.

När det gäller hållfasthet, så har en 45X95-regel exakt samma hållfasthet oavsett om den är perfekt rak eller ByggMaxkvalitets-vriden som en propeller.

Virkeskvalitet är inget annat än hur många % av virket som är rakt och perfekt. Vad jag förstår så tror jag att du blandar ihop virkeskvalitet med hållfasthetskrav på träkonstruktion.

Möjligt att du är mer insatt i ämnet än mej pga dina "C"-betekningar, som jag inte har en aning om vad det betyder, gissar att det har med hur tätt årsringarna sitter?

Standard

Hur lägger man upp bilder här?

http://i119.photobucket.com/albums/o...er/lisens2.jpg

Jag tillhör den av de få som har lisens på virke. Ca 2300 har ubildats i Sverige totalt med start på 50 talet Det är dock bara några fåtal som använder den då många dött, slutat jobbat eller bytt branch. Nu utbildas ca 10 st per år. Denna lisens ligger under Statens Provningsanstalts (SP) kontroll och således är det de som har gett mig denna lisens. Vid missbruk återkallas den. Ger Mig rätt att stämpla virke i klass c18, c24 samt c30

Vill lägga upp bilder men så långt kommer jag inte då jag inte hittar funktionen

rakhet är ett av de krav man har när man sorterar

Lägger upp en liten kurs i takstolar sen jag e klar med virket. Och där har jag också en lisens från SP. Då blir det lite grundläggande bara. Om vinklar o lite sånt.

Typ sån här som jag byggde

http://i119.photobucket.com/albums/o...gger/15nr8.jpg

eller sådan

http://i119.photobucket.com/albums/o...r/098klar2.jpg
    Senast redigerat av Herr Nilsson den 2011-12-27 klockan 18:Dec.

Reg.datum
    b 2011

Standard

Då har du väldigt mycket kunskap om virke! Men för att ha nytta av en sån utbildning, måste man väl jobba på ett sågverk?

Att lägga upp bilder på den här sajten, verkar vara en omöjlighet pga alla bilder jag försökt lägga in har för många bits eller pixlar...eller vad det heter. Jag vet inte hur mikroskopiskt liten bilden måste vara för att den ska få plats i ett inlägg. Eller så är det helt enkelt bara jag som inte vet hur man ska göra för att förminska bilden så att den här sajten klarar ta emot den.

Standard

Skulle kunna jobba på sågverk men är takstolsbyggare. Bra med en sån Lisens för att kunna klassa virke då man kan sända tillbaka allt virke som inte uppfyller kraven till den som levererat. Han kan ju liksom inte påstå att han har rätt liksom, då jag har samma befogenheter o kunskap om vad som gäller. Men då de maskinsorterar i dag så vet även de att viss % inte håller rätt klass o då kan man få det som billigare virke.

Standard

Man tar en planka o synar av den. Tid normal ca 1-2 sekunder, sen har man fastställt klass

om vi börjar med att kolla kvistar på sidokant
    c30=1/3
    c24=1/2
    c18=4/5
    c14=hela virkets tjocklek

DVS på en c24 som är 45mm får kantkvist vara 22mm bred, är den 25 så blir det en c18 Man får med andra ord lära sig detta o sen ha koll på vad som är halva eller 4/5 och det ser man ju.

Gäller båda kanterna på virket i hela dess längd. På sågverk kan man då välja att korta den om kvist ligger nära änden för att få högre klass, för man sågar det som det frågas efter o ger bäst betalt för stunden

Mer kommer i morgon
    Senast redigerat av Herr Nilsson den 2011-12-28 klockan 19:Dec.

Reg.datum
    b 2011

Standard

Haha, då vet jag vad jag ska kolla efter när jag sorterar ut 45X95 till formstämp! Sån koll har jag inte på virke - jag är enbart inriktad på spikraka 45X95 till dom formsättningsjobben jag utför, när jag har tagit på mej totalentreprenad: från smacklera/spränga bort berg, till färdig stödmur ink. formsättning, armering, betong ink. transport och lossningstid - med alla ev. tillsatsmedel för exakt betongkonsistens som på plats anpassas efter gjutformsstighastighets-kraven utifrån formsättningen och anpassad temperatur på blandad betong från fabrik förhållande till temperatur på plats i nutid (lossningstid), betongpumpning och gjutning oavsett konstruktionshöjd och tillgänglighet till gjutform, som är tänkt att bli färdig konstruktion.

Åtminstone i Stockholmsområdet med dom väldigt kuperade tomterna vi har här...(jag vet att ni skrattar i Norrland) så betalar privatkunder dom sanslösa pengar det kostar för att få en 4 - 10 m hög stödmur, som är 10 - 50 m lång, som dom sen betalar hutlösa summor (Grävmaskin, bandlastare och schacktmassor transorterade med ett antal schacktbilsvändor) för att motfylla med fyllnadsmassor, så att dom får 50 m2 mer användbar tomt - förutom dom redan 2500 m2 tomt som dom redan har... Sen kan vi andra diskutera om det är värt att betala 250.000 - 600.000 kr - eller väldigt mycket mer ink moms, för att kunna använda 2550 m2 istället för 2500 m2 tomt.

Det värsta av allt som är bortom allt förnuft, är att dom privatkunderna plöjer ner dom sanslösa summorna...men (som vanligt i Stockholm) dom ökar värdet på sin egendom med 1 milj kr! Sorgligt, men det är så det fungerar här i Stockholmsområdet. Jag är ju givetvis glad - min betongpump får ju pumptimmar, men någonstans känns det lite fel att jag ska driva mitt betongpumpsföretag på ett sunt förnuft som inte finns.

Givetvis är Skanska, NCC, JM-Bygg, MVB, Peab, Llentab, Havator, Contiga, Strängbetong, A-Betong, Betongmästarna Sverige, Svenska betonggolv, Frijo + 25-tal smågjutarföretag eller att jag blir inlejd att pumpa betong åt någon av Stockholms 26 betongstationers kunder, fortfarande mina största inkomstkällor....Men det är alltid väldigt intressant att lyssna på privatkundernas otroliga fantasifulla visioner, och att dom dessutom har råd att drälla iväg med dom enorma summor pengar det kostar, så att jag kan genomföra deras fantasi-visioner....Helt otroligt!
    Senast redigerat av Tyresö den 2011-12-29 klockan 23:Dec.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare